استاندار فارس: نمی‌توان از حقوق بشر سخن گفت و محیط‌زیست را نادیده گرفت

استاندار فارس: نمی‌توان از حقوق بشر سخن گفت و محیط‌زیست را نادیده گرفت

استاندار فارس با تأکید بر اینکه حفاظت از محیط زیست، یکی از بنیادی‌ترین حقوق بشر است، گفت: مسائل زیست‌محیطی به طور مستقیم با بقای زمین و سلامت انسان‌ها گره خورده‌اند و بی‌اعتنایی به آنها نوعی نادیده گرفتن حق حیات به شمار می‌آید.

حسینعلی امیری روز یکشنبه در آیین اختتامیه پنجمین دوره طرح پایش محیط زیستی و جلوگیری از آلودگی منابع آب آشامیدنی استان فارس که در شیراز برگزار شد، اظهار کرد: حقوق محیط زیست در کنار حق آموزش، حق مسکن، اشتغال شرافتمندانه و کرامت ذاتی انسان جایگاهی هم‌تراز دارد و باید همانند سایر حقوق بنیادین بشر مورد صیانت قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به صراحت بر اهمیت محیط زیست تأکید شده است، افزود: این موضوع در اسناد سازمان ملل، شورای امنیت و همچنین معاهدات بین‌المللی و منطقه‌ای نیز مورد توجه قرار گرفته و امروز رشته «حقوق محیط زیست» به عنوان شاخه‌ای مستقل در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود.

استاندار فارس با بیان اینکه دنیای صنعتی امروز چالش‌های جدیدی را پیش‌روی محیط زیست قرار داده است، گفت: نمی‌توان در جهانی صنعتی‌شده زندگی کرد و از حقوق بشر سخن گفت اما تأثیر صنعت بر محیط زیست را نادیده گرفت.

امیری هشدار داد: علاوه بر مسائل شناخته‌شده زیست‌محیطی، با پدیده‌های نوظهوری مواجه هستیم که قابل رؤیت نیستند و با ابزارهای سنتی قابل پایش نمی‌باشند. امواج و فرکانس‌های رادیویی، نمونه‌ای از این تهدیدات خاموش هستند که ممکن است بر سلامت انسان و حتی بر کیفیت مواد غذایی و محصولات دامی اثر بگذارند.

وی با تأکید بر ضرورت پژوهش‌های هدفمند در این حوزه گفت: بسیاری از تهدیدات زیست‌محیطی امروز برای عموم مردم قابل مشاهده نیستند و همین موضوع باعث کم‌توجهی به آن‌ها شده است؛ بنابراین باید از فناوری‌های نوین، به‌ویژه هوش مصنوعی، در پایش و مدیریت محیط زیست بهره گرفت.

در پایان این مراسم، از دستگاه‌های برتر استان در حوزه پایش محیط زیستی و جلوگیری از آلودگی منابع آب شرب تقدیر شد.