ساخت بتن سبُک سازه‌ای و مقاومت‌بالا در برابر زلزله توسط محققان دانش‌بنیان

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت بتن سبک سازه‌ای با مقاومت بالا در برابر زلزله شده اند که در آن به جای مواد سنگ‌دانه‌های معمولی، از پوکه‌های صنعتی و معدنی در مقیاس خاص استفاده شده است.

ساخت بتن سبُک سازه‌ای و مقاومت‌بالا در برابر زلزله توسط محققان دانش‌بنیان

به گزارش سایت خبرجنوب، بتن یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی است که به عنوان ماده قرن شناخته شده است. این محصول کارا با رعایت برخی تمهیدات می تواند به خواص مهندسی مطلوب برسد. اما رعایت نکردن این موارد یکی از معایب مهم خواص مکانیکی ضعیف پروژهای بتنی است.

کم‌توجهی به عمل آوری صحیح بتن در موارد بسیاری باعث تخریب راحت بسیاری زیرساخت های عمرانی همچون پل های جاده ای، سازه های بنادر و لوله های آب رسانی در برابر برخی حوادث از جمله زلزله و فرونشست ها شده است.

اما یک شرکت دانش بنیان کشورمان که در سال ۱۳۹۹ عنوان دانش بنیانی خود از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری اخذ کرده، موفق به طراحی و ساخت بتن سبک سازه ای مقاومت بالا در برابر زلزله شده است.

رئیس هیات مدیره این یک شرکت دانش بنیان ، در خصوص کاربرد این محصول اظهارکرد: این محصول دانش بنیان برای مقاصد سازه ای، ساختمان سازی و قطعات پیش ساخته بتنی کاربرد دارد.

یثم مسلمی افزود: بتن معمولی با وزن معمولی با مقاومت معمولی از شن و ماسه و سیمان و آب و برخی مواد افزودنی درست شده است. در محصول بتن ما به جای مواد سنگ دانه های معمولی، از پوکه های صنعتی و معدنی در مقیاس خاص استفاده شده است.

وی گفت: هنگامی که بتن با حذف سنگدانه معمولی و اضافه کردن سبک دانه صنعتی سبک سازی می شود، علاوه بر کاهش وزن بتن مقاومت بتن نیز به همان نسبت پایین می آید. اما کاری که ما انجام دادیم علاوه بر کاهش وزن بتن، مقاومت آن را نزدیک به سه برابر افزایش دادیم.

این فعال حوزه دانش بنیان اظهارکرد: ما سنگدانه معمولی یا شن و ماسه را حذف کردیم و به جای آن سبکدانه که همان پوکه های صنعتی عمل آمده از خاک رس و پوکه های معدنی مربوط به توف های آهن گدازی آتشفشانی است در آن استفاده کردیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این محصول به مرحله تولیدصنعتی رسیده یا خیر نیز اظهارکرد: هنوز به تولید صنعتی نرسیده است؛ زیرا نیازمند حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری است. ماشین آلات صنعتی و کارخانه بتن باید راه اندازی شود و هزینه ماشین آلات حمل بتن نیز که باید خریداری شود نیز بالا است.

مسلمی در ادامه گفت: بتن سبک سازه ای مقاومت بالا در برابر زلزله چند سال پیش ثبت اختراع شده و در نمایشگاه جهانی اختراعات نیز مدال نقره کسب کرده است. ضمن اینکه پس از سه سال تحقیق و توسعه مجددا بازنگری و ثبت صنعتی شده و به مرحله بلوغ رسیده است.