رها سازی حقابه زیست محیطی رودخانه قره آغاچ از سد سلمان فارسی

مدیر منابع آب شهرستان قیروکارزین گفت: حقابه مورد نیاز رودخانه قره آغاچ از سد سلمان فارسی رهاسازی شد و در ادامه مدیریت می شود.

رها سازی حقابه زیست محیطی رودخانه قره آغاچ از سد سلمان فارسی

به گزارش سایت خبرجنوب ، محمد فتحی شهنانی مدیر منابع آب شهرستان قیروکارزین گفت: حجم آب پشت سد سلمان فارسی  با توجه به کم بارشی در رتبه دوم میزان انباشت آب در استان قرار دارد،

فتحی ادامه داد: حق آبه زیست محیطی قره آغاج تامین کننده پایداری اکوسیستم 25 کیلومتر طول مسیر این رودخانه در شهرستان قیروکارزین می شود.

  فتحی شهنانی گفت:  با درخواست اداره محیط زیست شهرستان قیروکارزین و همکاری شرکت آب منطقه‌ای در فصل تابستان و برای جبران و نجات حیات  و اکو سیستم رودخانه قره آغاج ، رهاسازی حقابه زیست محیطی برای این رودخانه شروع شده است.

وی ادامه داد : هم اکنون اکو سیستم رودخانه قره آغاج میزبان چندین گونه از انوع پرندگان آبزی و کنار آبزی و دیگر آبزیان و حیوانات در فصل گرم تابستان است.

 این مقام مسوول با اشاره به اینکه یکی از موضوعات مهم در برنامه مدیریت رها سازی آب سد سلمان فارسی، توجه به محیط زیست و حفظ اکو سیستم طبیعی رودخانه قره آغاج و رونق گردشگری با توجه به رویکرد اکوسیستمی و ظرفیت‌های آنهاست، افزود : شرکت سهامی آب منطقه‌ای فارس همیشه در  موضوع محیط زیست و حفظ اکو سیستم طبیعی رودخانه ها را در اولویت دارد و  بهره مندی خردمندانه و پایدار از تالاب‌ها را دنبال می‌کند و در این زمینه آماده هر گونه همکاری با دستگاه های متولی و جوامع محلی است.

 فتحی شهنانی در پایان گفت: از اهالی روستا‌های پایاب، باغداران کشاورزان ودامداران خواسته می‌شود از حضور در اراضی حریم سد سلمان فارسی و رودخانه قره آغاج امتناع و از تردد و توقف و اسکان در مسیر به طور جدی خودداری نمایند تا از بروز هرگونه حادثه جلوگیری شود.

 سد سلمان فارسی در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر قیر از مهمترین سدهای بتنی قوسی وزنی در حال بهره‌برداری استان فارس  است که با حجم مخزن 970 میلیون متر مکعب  بر روی رودخانه قره آغاج  واقع شده و در حال بهره برداری است.