نگرانی از توسعه شهری در حریم تخت‌جمشید؛ هشدار میراث فرهنگی درباره افزایش تعرض به این اثر جهانی

نگرانی از توسعه شهری در حریم تخت‌جمشید؛ هشدار میراث فرهنگی درباره افزایش تعرض به این اثر جهانی

در حالی که شهرداری مرودشت روند توسعه شهری در محدوده نزدیک به تخت‌جمشید را دنبال می‌کند، مسئولان میراث فرهنگی نسبت به پیامدهای این اقدام و احتمال افزایش تعرض به حریم این اثر جهانی هشدار داده‌اند.

سرپرست پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید اعلام کرد شهرداری مرودشت برای توسعه محدوده شهری در حریم این مجموعه با یک مشاور قرارداد بسته و در حال تعیین محدوده و طراحی است؛ موضوعی که به گفته او پیش‌تر با مخالفت و ابلاغ ممنوعیت توسعه در این بخش روبه‌رو شده بود.

محمدجواد جعفری با اشاره به سابقه این پرونده گفت: موضوع توسعه محدوده مرودشت در اطراف تخت‌جمشید از سال‌ها قبل مطرح بوده و همواره به دلیل ضوابط حریم درجه ۲ و نگرانی از گسترش ساخت‌وسازهای غیرمجاز با مخالفت مواجه شده است.

وی افزود: در بررسی‌های انجام‌شده در طرح جامع مرودشت، ایجاد پهنه‌ای گردشگری به وسعت ۳۷ هکتار در محور مهدیه مورد موافقت قرار گرفت تا خدمات گردشگری در یک محدوده مشخص متمرکز شود و از تغییر کاربری گسترده جلوگیری شود، اما در ادامه با ابلاغ مصوبات جدید، موضوع الحاق محور مهدیه به محدوده شهر دوباره مطرح شد.

جعفری همچنین به برخی ابهامات در روند تصمیم‌گیری اشاره کرد و گفت وضعیت روستای مهدیه طی سال‌های گذشته دستخوش تغییراتی شده و در مقاطعی نه تحت ضوابط روستایی قرار داشته و نه مشمول مقررات شهری بوده است.

در همین حال مدیرکل میراث فرهنگی فارس هشدار داده است که الحاق این محدوده به بافت شهری می‌تواند ارزش اقتصادی زمین‌ها را افزایش داده و زمینه تعرض به حریم تخت‌جمشید را فراهم کند.