گواژهسرایی رویدادها، به زیور طبع آراسته شد
عصر پنجشنبه، بیستویکم تیرماه، جلسهای با حضور اهالی فرهنگ و ادب و هنر برای پاسداشت از نویسندهی اهل قلم، «مهدی جعفری» و رونمایی از آخرین رمان این نویسندهی محجوب، در کتابسرا و انتشارات کهور برگزار شد.
![گواژهسرایی رویدادها، به زیور طبع آراسته شد](https://khabarjonoub.com/uploads/images/202407/image_870x_66924813d3fa7.jpg)
شجاع انوری/ سرویس فرهنگ و هنر «خبر جنوب»/
حضور چشمگیر اهالی فرهنگ فارس و ایران در این جلسهی رونمایی، مثال زدنی بود.
به قول «فرامرز دهگان»، مدیر انتشارات و کتابسرای کهور، نیمی از اهل قلم نامدار ایران یکجا جمع بودند، از داستان نویسان و رماننویسان، تا شاعران و اهالی فرهنگ و دیگر هنرها.
در این جلسه «فرامرز دهگان» هم بهعنوان منتقد و هم بهعنوان ناشر این اثر، با تأکید بر اهمیت نقد و بررسی جدی کتاب و آثاری که چه در سالهای پیشین و چه در این روزها به چاپ میرسند گفت: رمان گواژهسرایی رویدادها، اتفاق مهمی در بازار کتاب است و معرفی و نشان دادن این اثر به جامعهی داستاننویس و داستان خوان ایران و خارج از ایران وظیفهی همهی ماست.
سپس در مورد ویژگیهای داستانی این اثر سخن گفت و از عنصر مکان در رمان مهدی جعفری که نگاهی انتزاعی به مکان است بهعنوان یک عنصر شاخص و برجسته نام برد که طیفهای مختلفی از مکانِ واقعنگارانه و عینی تا مکانِ کاملن خیالی و انتزاعی را در بر میگیرد.
فرامرز دهگان، مکان را در این رمان بهعنوان اکت داستانی و محمل حرکت داستانی برشمرد و گفت: در کارکرد نامها و رویدادها هم همین وضعیت حاکم است.
دهگان پرداخت قدرتمند وجههی روانشناختی شخصیتهای رمان را هم جزو امتیازات این اثر عنوان کرد و گفت: مسألهی دیگر «کانونی سازی» در رمان است که در این اثر به بهترین شکلی بهوسیلهی نویسنده ایجاد شده و ادامه داد:
نویسندگان حرفهای با کار مداوم و تسلط بسیار، میتوانند به همهی عناصر مؤثر در داستان دست پیدا کنند اما مسألهی کانونی سازی و رسیدن به این عنصر مهم و مدرن، چیزیست که بسیار مشکل است و مهدی جعفری در این رمان به خوبی توانسته به این عنصر دست پیدا کند به طوری که میشود آن را در جلسات آموزش داستاننویسی به دانشجویان و هنرجویان نویسندگی تدریس کرد.
زبان معیار نیز یکی از شاخصههای زبان روایتی رمان از نظر فرامرز دهگان در این رمان بود که رمان را بسیار خوشخوان و بدون پیچیدگیهای زبانی مرسوم کرده.
پس از خواندن بخشی از رمان بهوسیلهی نویسنده، «مهدی جعفری»، «حسین اسدی»، منتقد و نویسنده آغاز به سخن کرد.
او در ابتدا با واشکافی معانی مختلف نام کتاب «گواژهسرایی رویدادها» در مورد واژهی «گواژه» سخنانی گفت و سپس به موضوع فصل صفر و شروع آن پرداخت و گفت: نویسنده در ابتدا نوشته است که «نامها و رویدادها و مکانها اندکی خیالیاند.» این که گفته «اندکی» مسألهی مهمی است، چون در واقع نامها و رویدادها و مکانها یا عینیاند یا خیالی و وقتی نوشته میشود «اندکی»، یک مسألهایست که خواننده آرام آرام و با جلو رفتن در داستان به آن پی خواهد برد.
حسین اسدی در ادامه به قطعه قطعه بودن روایت در این رمان هم اشاره کرد و آن را یکی از ویژگیهای روایی این رمان دانست که در جریان رمان، خواننده را با سه روایت روبهرو میکند.
یکی روایت «مراد»، دیگری روایت «فتانه» و در نهایت روایت نویسنده یا «راوی».
حسین اسدی هر سه روایت در این رمان را روایتهایی از بیهودگی دانست که نویسنده میخواهد و در تلاش است در تمام این قطعههای داستانی و روایی، بیهودگی را برای خواننده تصویر کند. بیهودگی روابط بوروکراتیک، بیهودگی اتفاقات پیشینی و پسینی و حتا اتفاقات جاری، بیهودگی سالها پنهان شدن شخصیت داستان، بیهودگی آدمها، و حتا بیهودگی کار و محل کار، جایی که کارخانهایست و سالهاست که نه تولیدی دارد و نه فرآوردهای، به طوریکه صاحبان کارخانه هم سالهاست که هیچکس از آنها خبری ندارد.
بیهودگی در پی بیهودگیست که تمام داستان و رمان را به هم پیوند میدهد و شاید در انتها مخاطب بپندارد که تمام اتفاقات و رخدادهای رمان از ابتدا، زادهی خیالات و توهمات نویسنده و راوی است.
ابوتراب خسروی نیز در سخنان کوتاهی برای نویسندهای که پس از سالها کار مداوم، دارای سبک شخصی و مخصوص به خود شده، آرزوی موفقیت کرد و چاپ تازهترین رمان او را اتفاق مبارکی در جهان داستاننویسی ایران دانست.
در پایان جشن امضای کتاب با حضور نویسنده و کتابدوستان در محل کتابسرای کهور انجام گرفت.