کناره‌گیری بایدن از انتخابات۲۰۲۴،حمایت از هریس و واکنش‌ها در آمریکا؛گزینه دموکرات‌ها کیست؟

جو بایدن چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا پس از گذشت چند هفته از مناظره فاجعه بارش که موجب شورش در حزب او (دموکرات) شد، سرانجام تسلیم نگرانی‌های دموکرات ها برای کاهش شانس پیروزی او در مقابل دونالد ترامپ شد و از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) کناره گیری کرد.

کناره‌گیری بایدن از انتخابات۲۰۲۴،حمایت از هریس و واکنش‌ها در آمریکا؛گزینه دموکرات‌ها کیست؟

جو بایدن رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا سرانجام پس از بحث های بسیار بر سر نامزدی او در انتخابات روز یکشنبه به وقت محلی (۲۱ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳) از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری این کشور کنار کشید و اعلام کرد که در روزهای آتی درباره این تصمیمش با مردم آمریکا سخن خواهد گفت.

کناره‌گیری بایدن از انتخابات، حمایت از هریس و واکنش‌ها در آمریکا؛ گزینه دموکرات‌ها کیست؟

بیانیه بایدن و حمایت از نامزدی هریس در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو

بایدن در بیانیه ای اعلام کرد: هموطنان عزیزم، در طول سه سال و نیم گذشته، به‌عنوان یک ملت پیشرفت‌های بزرگی داشته‌ایم. امروز، آمریکا قوی‌ترین اقتصاد جهان را دارد. سرمایه‌گذاری‌های تاریخی در بازسازی کشور، کاهش هزینه‌های داروهای نسخه‌ای برای سالمندان، و گسترش خدمات بهداشتی مقرون‌به‌صرفه داشته‌ایم. ما به تعدادی از آمریکایی‌ها خدمات بهداشتی حیاتی ارائه کرده‌ایم. قانون امنیت سلاح را پس از ۳۰ سال تصویب کردیم. اولین زن آفریقایی-آمریکایی را به دیوان عالی منصوب کردیم و بزرگترین قانون اقلیمی را در تاریخ جهان به تصویب رساندیم. آمریکا هرگز به این خوبی برای رهبری آماده نبوده است.

رئیس جمهور دموکرات آمریکا اضافه کرد: می‌دانم که هیچ‌ یک از اینها بدون شما، مردم آمریکا، ممکن نبود. با هم، بحران‌های بزرگ را پشت سر گذاشتیم، دموکراسی را حفظ کردیم و اتحادهایمان را در سراسر جهان تقویت کردیم. بزرگترین افتخار زندگی من این بوده است که به‌عنوان رئیس‌جمهور شما خدمت کنم و در حالی که قصد داشتم دوباره کاندیدا شوم، معتقدم که به نفع حزب و کشور است که از این کار منصرف شوم و تنها بر انجام وظایفم به‌عنوان رئیس‌جمهور در باقیمانده دوره‌ام تمرکز کنم. این هفته با مردم در مورد تصمیمم بیشتر صحبت خواهم کرد.

بایدن ادامه داد: جازه دهید عمیق‌ترین سپاس خود را از همه کسانی که برای انتخاب دوباره من تلاش کرده‌اند، ابراز کنم. از کامالا هریس برای همکاری استثنایی‌اش قدردانی می‌کنم و از مردم آمریکا برای اعتمادی که به من دارند، تشکر می‌کنم .امروز معتقدم که آمریکا می‌تواند هر کاری را انجام دهد، وقتی با هم انجامش دهیم. فقط باید به یاد داشته باشیم که ما ایالات متحده آمریکا هستیم.

رئیس جمهور آمریکا در پی کناره گیری خود از رقابت های انتخاباتی از کامالا هریس معاون خود حمایت کرد.

نخستین مناظره جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا با دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در ۲۷ ژوئن (۷ تیر ۱۴۰۳) برای انتخابات ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار شد. بایدن در این مناظره بارها با بیان جملات نامفهوم و نیمه‌تمام و سکوت‌های عجیب، در برابر ترامپ عملا باخت و این نمایش ضعیف بایدن در کنار دیگر خطاهای مکرر او در انظار عمومی، زنگ خطر را برای بسیاری از دموکرات ها و تحلیلگران سیاسی آمریکا به صدا در آورده و خواستار انصراف او از رقابت‌ها شده‌اند.

دموکرات ها در راس آنها باراک اوباما رئیس جمهور سابق دموکرات آمریکا و نیز نانسی پلوسی رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا بسیار نگران انتخابات پیش رو و وضعیت دموکرات ها در برابر ترامپ نامزد جمهوری خواهان بودند که پلوسی به صراحت خواستار کناره گیری او شده بود.

کناره‌گیری بایدن از انتخابات، حمایت از هریس و واکنش‌ها در آمریکا؛ گزینه دموکرات‌ها کیست؟

دستور نظرسنجی بایدن قبل از کناره گیری از رقابت های انتخاباتی

رسانه های آمریکایی اعلام کردند که بایدن قبل از کناره گیری از نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، به کمپین انتخاباتی خود دستور داده بود تا یک نظرسنجی با دوگانه ترامپ-بایدن و ترامپ-هریس برگزار کنند تا احتمالا براساس نتایح این نظرسنجیها درباره ادامه حضور در انتخابات یا کناره گیری از آن تصمیم گیری کند.

شبکه تلویزیونی ان بی سی نیوز با انتشار جدولی نتایج این نظرسنجی ها را منتشر کرده است که نشان دهنده اختلاف کم هریس با بایدن در رقابت با ترامپ است. هرچند که در هر نظرسنجی وضعیت هریس اندکی بهتر است.

بر اساس نظرسنجی شبکه ان بی سی نیوز، در رقابت بایدن با ترامپ او ۴۳ درصد و ترامپ ۴۵ درصد آرا را کسب خواهد کرد. و در دوگانه هریس- ترامپ، هریس ۴۵ درصد و ترامپ ۴۷ درصد آرا را کسب کردند.

کناره‌گیری بایدن از انتخابات، حمایت از هریس و واکنش‌ها در آمریکا؛ گزینه دموکرات‌ها کیست؟

واکنش ها در آمریکا به کناره گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی

واکنش کامالا هریس به کناره گیری بایدن

کامالا هریس، معاون ۵۹ ساله رئیس جمهوری آمریکا (بایدن) نیز با انتشار بیانیه‌ای گفت که به حمایت بایدن از خود افتخار می‌کند و مصمم است که نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را «به دست بیاورد و پیروز شود».

معاون بایدن تصریح کرد: «نسبت به حمایت و تایید رئیس جمهوری مفتخرم و تصمیمم بر این است که این نامزدی را به دست بیاورم و پیروز بشوم.»

کامالا هریس که در چهار سال گذشته به عنوان اولین زن رنگین پوست معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود، حالا در یک قدمی کسب نامزدی دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر از حمایت جو بایدن برخوردار است.

هریس در صورت نامزد شدن رسمی از سوی حزب دموکرات،‌ به نخستین زن رنگین‌پوست تاریخ آمریکا تبدیل می‌شود که در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان کاندیدای یکی از دو حزب اصلی حضور خواهد داشت.

کناره‌گیری بایدن از انتخابات، حمایت از هریس و واکنش‌ها در آمریکا؛ گزینه دموکرات‌ها کیست؟

حمایت اوباما از تصمیم بایدن بدون حمایت از هریس یا دیگر دموکرات ها

باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق دموکرات آمریکا از تصمیم بایدن، رئیس‌جمهور کنونی برای کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر امسال حمایت کرد و او را فردی «بی‌نهایت وطن‌پرست» دانست.

اوباما گفت:«در روزهای آینده با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبرو خواهیم شد. در حال حاضر فقط می‌خواهم از بایدن قدردانی کنم.»

اوباما در بیانیه خود آورده است: «می‌دانم که جو هیچ‌گاه از هیچ مبارزه‌ای عقب‌نشینی نکرده است. برای او این تدقیق در فضای سیاسی و رسیدن به این تصمیم که باید مشعل را به نامزد جدیدی بدهد، مطمئنا یکی از سخت‌ترین تصمیم‌های زندگی‌اش بوده است. اما می‌دانم که او چنین تصمیمی نمی‌گرفت مگر این‌که به این باور رسیده باشد که برای آمریکا لازم است. این گواهی است بر عشق جو بایدن به این کشور و نمونه‌ای تاریخی از یک خدمتگزار مردم که منافع مردم آمریکا را بر منافع خود ارجح می‌داند.»

اوباما ادامه داد: «بایدن ناتو را احیا و جهان را بسیج کرد تا برابر حمله روسیه به اوکراین بایستد.»

اوباما از «کامالا هریس»، معاونش به دلیل آنکه یک شریک استثنائی بوده قدردانی کرد اما در بیانیه خود از کامالا هریس و هیچ یک از دیگر دموکرات ها برای نامزدی حزب دموکرات در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری حمایت نکرد و گفت: «من کاملا اطمینان دارم که رهبران حزب ما می‌توانند فرایندی را به وجود بیاورند که به ظهور یک نامزد برجسته منجر شود.»

حمایت کلینتون‌ها از کامالا هریس

اما «بیل کلینتون» رئیس جمهوری پیشین آمریکا و «هیلاری کلینتون» همسر او وزیر خارجه پیشین این کشور در بیانیه ای حمایت خود را از «کامالا هریس» برای نامزدی انتخابات نوامبر این کشور اعلام کردند.

کلینتون‌ها با حمایت از بایدن اعلام کردند:« بایدن، آمریکا را از بیماری همه‌گیر بی‌سابقه خارج،میلیون‌ها شغل جدید ایجاد، اقتصاد آسیب‌دیده را بازسازی و دموکراسی ما را تقویت کرده است.»

بیل و هیلاری کلینتون افزودند: «ما به میلیون‌ها آمریکایی می‌پیوندیم تا از بایدن به‌خاطر تمام کارهایی که انجام داده است، تشکر کنیم. مفتخریم که به رئیس جمهور در حمایت از هریس بپیوندیم و هر کاری که بتوانیم برای حمایت از او انجام خواهیم داد.»

قدردانی نانسی پلوسی از تصمیم بایدن و عدم حمایت از هریس

نانسی پلوسی، رئیس پیشین مجلس نمایندگان که در زمره دموکرات های ارشد برای کناره گیری بایدن از رقابت های انتخاباتی بود، در پی تصمیم جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای کنار کشیدن از انتخابات ریاست جمهوری از او تمجید کرد، اما از کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور در بیانیه‌اش حمایت نکرد.

رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا گفت که جو بایدن رئیس جمهور، یک آمریکایی میهن پرست است که همیشه کشور ما را در اولویت قرار داده است. میراث بصیرت، ارزش‌ها و رهبری او، بایدن را به یکی از مهم‌ترین روسای جمهور تاریخ آمریکا تبدیل کرده است.

رابرت کندی: جانشین بایدن در فرایندی شفاف انتخاب شود

«رابرت اف. کندی» نامزد مستقل انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا نیز  تصمیم بایدن برای انصراف از نامزدی در انتخابات نوامبر را ستود و از حزب دمکرات خواست نامزد نهایی این حزب را از طریق یک «فرایند شفاف» انتخاب کند.

 کندی که پیش از تصمیم برای نامزدی مستقل در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با بایدن در حزب دموکرات رقابت می‌کرد، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من از حزب دمکرات می‌خواهم که به سنت دموکراسی بازگردد و با انتخاب یک فرایند شفاف الگویی از آن خلق کند. حزب به جای انتخاب نامزدی که توسط نخبگان کمیته ملی دمکرات‌ها دستچین شده است، باید از موضعی بی‌طرف نسبت به انتخاب نامزدی اقدام کند که بتواند به بهترین شکل دونالد ترامپ را شکست دهد.»

این دموکرات سابق افزود: «اگر آنها از همان اول این کار را انجام می‌دادند، من دیگر مجبور نمی‌شدم که حزب دمکرات را ترک کنم.»

کناره‌گیری بایدن از انتخابات، حمایت از هریس و واکنش‌ها در آمریکا؛ گزینه دموکرات‌ها کیست؟

ترامپ: بایدن بدترین رئیس جمهور تاریخ ما خواهد بود؛شکست هریس آسانتر است

دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به اعلام جو بایدن رئیس جمهور کنونی این کشور از رقابت های انتخابات ریاست جمهور از بایدن به عنوان بدترین رئیس جمهور تاریخ این کشور یاد و اعلام کرد که شکست کامالا هریس بعنوان جایگزین هریس، برای او آسانتر است.

 دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در واکنش به کناره گیری جوبایدن رئیس جمهوری کنونی این کشور از انتخابات ریاست جمهوری گفت: او « به عنوان بدترین رییس‌جمهور تاریخ کشور ما به یاد خواهد ماند.»

ترامپ تصریح کرد: شکست دادن کامالا هریس معاون رییس‌جمهور آسان‌تر از بایدن خواهد بود.

نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری ۵ نوامبر امسال آمریکا در پیامی در شبکه اجتماعی خود «تروث سوشیال» نیز مدعی شد که بایدن فقط با دروغ و اخبار جعلی به ریاست جمهوری رسید.

ترامپ نوشت: «بایدن کلاهبردار واجد شرایط نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نبوده و مطمئنا شایستگی خدمت را ندارد و هرگز نیز چنین نبوده است. همه اطرافیان بایدن از جمله پزشک او و رسانه ها می دانند که او (بایدن) قادر به ریاست جمهوری نبوده و هرگز نیز این کار را انجام نداده است.»

ترامپ در پی کناره گیری بایدن از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، از حامیان خود خواست به کمپین انتخاباتی‌اش کمک مالی کنند.ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری آمریکا رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌ خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد. اما در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پس از تیراندازی به او هنگام سخنرانی انتخاباتی، محبوبیتش بر اساس نظرسنجی ها در حال افزایش بوده است.

تیراندازی عصر شنبه (۱۳ جولای ۲۰۲۴ برابر با ۲۳ تیرماه ۱۴۰۳) به وقت محلی به دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا هنگام سخنرانی انتخاباتی او در جمع هوادارانش در باتلر پنسیلوانیا و مجروح شدنش در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به سرعت به خبر یک رسانه های آمریکایی تبدیل و موجب واکنش مقامات این کشور شد. ترامپ از این سوء قصد جان سالم به در برد و فقط گوش راست او آسیب دید.

بر اساس نظرسنجی هیل که نتایج آن روز یکشنبه منتشر شد،  میزان محبوبیت دونالد ترامپ بعد از حادثه سوءقصد به جانش در میان رای‌دهندگان آمریکایی به بالاترین حد خود در سال‌های گذشته رسیده است. در این نظرسنجی  مشخص شد که بیشتر آمریکایی‌ها فکر می کنند جو بایدن باید از رقابت‌ها کنار بکشد.

بر اساس  این نظرسنجی که توسط موسسه ایپسوس با همکاری شبکه ای‌بی‌سی انجام شد، ۴۰ درصد از آمریکایی‌ها گفتند که برداشت مطلوبی از ترامپ به عنوان نامزد رسمی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری دارند، در حالی که ۵۱ درصد گفتند که دیدگاه نامطلوبی دارند. هفت درصد گفتند که نظری ندارند و ۲ درصد گفتند که نمی‌دانند.نتایج نظرسنجی انجام شده نشان می‌دهد که میزان مطلوبیت ترامپ به بالاترین رقم در چهار سال گذشته افزایش یافته در حالی که این رقم معمولاً بین دامنه پایین تا متوسط ‌۳۰ درصد بوده است.

کناره‌گیری بایدن از انتخابات، حمایت از هریس و واکنش‌ها در آمریکا؛ گزینه دموکرات‌ها کیست؟

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا: بایدن باید از ریاست جمهوری استعفا دهد

«مایک جانسون» رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا ندکی پس از اعلام جو بایدن رئیس جمهور دموکرات کنونی آمریکا از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری پیش روی این کشور گفت: اگر بایدن صلاحیت نامزدی را نداشته باشد، برای ریاست جمهوری نیز مناسب نیست، او باید فوری از سمت خود استعفا دهد.

او افزود:«در صورت شرکت کامالا هریس، چشم انداز دموکرات‌ها در انتخابات نوامبر بهبود نخواهد یافت.»

رئیس جمهوری خواه مجلس نمایندگان آمریکا افزود که هریس شریک سیاست‌های شکست خورده بایدن بود.

«استیو دانینس» رئیس بازوی تبلیغاتی حزب جمهوری خواه آمریکا نیز در بیانیه ای گفت که اگر بایدن قادر به رقابت در انتخابات ریاست جمهوری نیست، پس قادر به خدمت به عنوان رئیس جمهور هم نخواهد بود.

کناره‌گیری بایدن از انتخابات، حمایت از هریس و واکنش‌ها در آمریکا؛ گزینه دموکرات‌ها کیست؟

روزهای پایانی بایدن در کاخ سفید 

کاخ سفید: بایدن تا پایان دوره فعلی ریاست جمهوری می ماند

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد جو بایدن دوره فعلی ریاست‌جمهوری خود را با وجود کناره‌گیری از نامزدی برای دور بعد انتخابات ریاست جمهوری به پایان خواهد رساند.

در بیانیه کاخ سفید آمده است: «بایدن اقتصادی در سقوط آزاد، نرخ سرسام‌آور جنایت خشونت‌آمیز و وحدت متلاشی‌شده را از سلف خود به ارث برده بود. او همه اینها را تغییر داد تا قوی‌ترین رشد اقتصادی در جهان و پایین‌ترین نرخ جنایت خشونت‌آمیز در نزدیک به ۵۰ سال گذشته را به ارمغان آورد. همزمان او ناتو را بزرگتر از همیشه کرد. او مشتاقانه منتظر به پایان رساندن دوره ریاست‌جمهوری خود و به ثبت رساندن نتایج تاریخی بیشتری برای مردم آمریکا است.»

بلینکن: آماده کمک به بایدن در ادامه دوران ریاست‌جمهوری او هستم

آنتونی بلینکن، وزیرخارجه آمریکا نیز در واکنش گفت که حدود ۲۲ سال سابقه همکاری با بایدن دارد و از این که در همه این سالها در کنار او بوده است، «احساس غرور» می‌کند.

بلینکن در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:«این (همکاری) افتخار و سربلندی دوران عمر من بوده و همچنان خواهد بود او (بایدن) توانست رهبری آمریکا را در عرصه جهانی را احیا کند و به عنوان رئیس‌جمهور دستاوردهای تاریخی داشته است. در ۶ ماه باقی آینده، برای ادامه همکاری و افزودن بر کارنامه او مشتاقانه آماده‌ام».

جان کری، وزیرخارجه پیشین آمریکا نیز با تقدیر از بایدن به در پی کناره‌گیری از رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ گفت: «اکنون زمان آن است که به حرف تنها کسی که تا به حال ترامپ را شکست داده (بایدن)، گوش دهیم».

واکنش رسانه های آمریکا درباره کناره گیری بایدن و نامزدی هریس

روزنامه آمریکا واشنگتن پست به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد: بایدن قبل از اعلام کناره گیری با معاون خود، کامالا هریس تماس گرفت.

شبکه خبری سی ان ان نیز به نقل از یک منبع آگاه گفت: کامالا هریس تا روز یکشنبه (زمان اعلام بایدن) از تصمیم بایدن مطلع نبود.

شبکه تلویزیونی سی‌ ان‌ ان آمریکا همچنین به نقل از یک مقام حزب دموکرات گزارش داد با توجه به حمایت بایدن از نامزدی کامالا هریس در حزب دموکرات، احتمال دارد دیگر اعضای حزب نیز از هریس حمایت کنند.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال نیز گزارش داد که کامالا هریس به برخی از کمک کنندگان مالی به کارزار انتخاباتی دموکرات‌ها اعلام کرده است که آماده تصدی نامزدی ریاست جمهوری حزب دموکرات است.

وال استریت ژورنال در گزارش خود به نقل از منابع آگاه آورده است انتظار می‌رود اعضای ارشد دموکرات‌ها، از هریس حمایت کنند.

به نوشته این روزنامه، اگر هریس نامزد نهایی حزب دموکرات شود، افرادی که ممکن است یار انتخاباتی او شوند، شامل جاش شاپیرو فرماندار ایالت پنسیلوانیا، یا روی کوپر فرماندار ایالت کارولینای شمالی خواهند بود.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز اعلام کرد یکی از دلایل برتری کامالا هریس بر دیگر نامزدهای دموکرات این است که او راحت‌تر می‌تواند پول‌هایی که به کارزار انتخاباتی بایدن - هریس اعطا شده را به میراث ببرد.

این در حالی است که هریس در اکثر نظرسنجی‌ها در رویارویی با ترامپ، وضعیتی بهتر از بایدن ندارد.

شبکه تلویزیونی ای بی سی نیوز نیز اعلام کرد: دو کمک کننده بزرگ مالی دموکرات حمایت خود را از کامالا هریس اعلام کردند.

کناره‌گیری بایدن از انتخابات، حمایت از هریس و واکنش‌ها در آمریکا؛ گزینه دموکرات‌ها کیست؟

روی جلد نشریه تایم، بدون تیتر

نشریه «تایم» نیز با طراحی تصویر یاد شده بر روی جلدش بدون تیتر نوشت: نزدیک به نیم‌قرن طول کشید تا جو بایدن به قله سیاست آمریکا صعود کرد، در مقابل سقوط او به طرز وحشیانه‌ای سریع بود.

چهل ‌و ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا ، تنها چند هفته پس از یک مناظره فاجعه بار که به شورش بزرگ در حزب خود دامن زد، تسلیم نگرانی دموکرات‌ها از کاهش شانس او برای انتخاب مجدد شد و از انتخابات کنار رفت.

این تصمیم تاریخی، بایدن را به اولین رئیس‌جمهوری تبدیل کرد که مبارزات انتخاباتی خود را بعد از بیش از نیم قرن لغو کرد، پیشتر لیندون جانسون در مارس۱۹۶۸ اعلام کرد که نامزدی حزب دموکرات را به دلیل مخالفت‌ها با مدیریت جنگ ویتنام نمی‌پذیرد.

خروج بایدن درها را برای هریس یا یکی دیگر از رهبران جوان دموکرات باز می‌کند تا برای تصدی این پست در برابر ترامپ ۷۸ساله رقابت کنند.

کناره‌گیری بایدن از انتخابات، حمایت از هریس و واکنش‌ها در آمریکا؛ گزینه دموکرات‌ها کیست؟

طراحی روی جلد چند هفته پیش نشریه تایم عنوان «وحشت» را داشت که به وضعیت حزب دموکرات بعد از مناظره ناامیدکننده بایدن با ترامپ اشاره داشت اما طراحی روی جلد امروزش نشان دهنده ان است، معلوم نیست حزب دموکرات حالا چه وضعیتی خواهد داشت.

اکنون چهار ماه قبل از مشارکت مردم آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رقابت برای در اختیار گرفتن سکان کاخ سفید دچار تغییر شده است. گزینه حزب جمهوری خواه برای انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ است اما در حزب دموکرات (حزب بایدن) با کناره گیری بایدن، نامزد این حزب به رغم حمایت رئیس جمهوری کنونی این کشور از معاونش کامالا هریس هنوز مشخص نیست اما تاکنون ۹ گزینه اصلی برای جانشینی بایدن برای نامزدی در انتخابات اعلام شده است که عبارتند از: 

۱-کامالا هریس، معاون ریاست جمهوری آمریکا

۲- گاوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا

۳- گرچن ویتمر، فرماندار میشیگان

۴- جاش شاپیرو، فرماندار پنسلیوانیا

۵- جی بی پریتزکر، فرماندار ایلینوی

۶- وس مور، فرماندار مریلند

۷- اندی بشیر، فرماندار کنتاکی

۸- امی کلوبوچار، سناتور دموکرات

۹-پیت بوتیجیج، وزیر حمل و نقل

اگرچه بر اساس نظر سنجی ها، میشل اوباما همسر باراک اوباما تنها گزینه است که می تواند دونالد ترامپ را در انتخابات آتی شکست دهد، او پیش از کناره گیری بایدن گفته بود که در انتخابات شرکت نخواهد کرد. اما در پی کناره گیری بایدن، هنوز میشل اوباما اظهار نظری در این زمینه نکرده است. انتظار می‌رود رهبران حزب دموکرات در اولین فرصت ممکن جانشین بایدن را انتخاب کرده و نامزد جدید این حزب در دومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری با ترامپ شرکت کند.

آمریکایی‌ها روز سه شنبه ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ماه ۱۴۰۳) برای انتخاب رئیس جمهور بعدی آمریکا به پای صندوق‌های رای می‌روند. برنده این انتخابات، دوره چهار ساله ریاست جمهوری را از ژانویه ۲۰۲۵ آغاز خواهد کرد.