والدین و دانش آموزان ساکن شیراز بخوانند ، از این سرویس جا نمانید

بالاخره برای آشفته‌بازار سرویس‌های مدارس در شیراز چاره‌اندیشی شد و آنگونه که متولیان امر می‌گویند در یک بستر امن اینترنتی، سامانه‌ای راه‌اندازی شده که خانواده‌ها و دانش آموزان می‌توانند اطلاعات خود را تا پایان مردادماه ثبت کنند و از خدمات حمل و نقلی مناسب و ایمن برای رفتن به کلاس درس بهره‌مند شوند.

والدین و دانش آموزان ساکن شیراز بخوانند ،  از این سرویس جا نمانید

غیاث ملک‌حسینی-«خبرجنوب»/

به گزارش سایت خبرجنوب، این سامانه که به نام «سفیر مهر» کار خود را از ابتدای تیرماه سال جاری آغاز کرده تلاشی است برای ساماندهی سرویس مدارس دانش آموزان شیراز و البته تعیین نرخ عادلانه برای پرداخت هزینه سرویس‌ها. نکته حایز اهمیت این است که امسال والدین بتوانند از تسهیلات بانکی کم‌بهره هم بهره‌مند شوند و با فشار کمتری هزینه سرویس فرزندان خود را بپردازند.

نکته حایز اهمیت دیگر این است که تایید صلاحیت رانندگان متقاضی این طرح منوط به برخورداری از شرایطی است که تامین آنها زمینه آرامش روانی دانش آموزان و خانواده‌ها را بیش از پیش فراهم می‌کند. براین اساس تنها رانندگانی می‌توانند در طرح سرویس مدارس امسال حضور پیدا کنند که از شرایطی مانند حداقل سن 23 سال، داشتن گواهينامه معتبر -كه 2 سال از زمان اخذ آن گذشته باشد- و نداشتن سابقه موثر كيفري برخوردار باشند. علاوه براینها نداشتن اعتياد هفت‌گانه و برخورداری از سلامت كامل روحي، رواني و جسمي فرد به تایید مرکز طب كارنیز از شرایط مهم حضور در این طرح است. در خصوص ویژگی های فنی و مالکینی خودروها نیز مسایلی مانند ارایه سند خودرو، ارایه معاينه فني و بيمه شخص ثالث ملاک عمل می‌باشد. این در حالی است که اگر خودروی فرد متقاضی دوگانه‌سوز باشد ارایه مدارک تست گاز نیز ضروری است.

ارایه آموزش‌های لازم به رانندگان نیز از دستورکارهای اجرای طرح سامانه مهر است و براین اساس رانندگان متقاضی می بایست سرفصل هاي آموزشی در زمینه های آموزش قوانين و مقررات سازمان حمل و نقل و ترافيك، اخلاق حرفه اي و كنترل خشم، روانشناسي كودك و نوجوان، جلوگيري از حريق خودرو، كمك هاي اوليه و اصول بهداشتي، آشنايي با وظايف راننده، شركت، عوامل اجرايي مستقر در مدارس و همچنین معيارها و استانداردهاي سازمان فني و حرفه اي را از سربگذرانند.

‌ در همین ارتباط رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز با اشاره به اینکه هیات وزیران سال گذشته طی ابلاغیه‌ای شهرداری را مکلف به ساماندهی سرویس‌های مدارس کرد؛ ابرازداشت: در همین راستا از آبان ماه سال قبل برنامه‌ریزی‌های لازم برای این کار انجام و تقویم کاری آن تعریف و ابلاغ شد.

پیمان باباخانی با بیان اینکه نرخ سرویس مدارس برای سال جاری اسفندماه سال گذشته در شورا تصویب و به تایید فرمانداری هم رسید؛ اظهارداشت: یکی از مهمترین موارد مورد توجه سازمان برای ثبت نام سرویس مدارس، راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت نام رانندگان و دانش‌آموزان بود که خوشبختانه این اتفاق افتاد و سامانه سفیر مهر از ابتدای تيرماه جاری فعالیت خود را آغاز کرده و تا پایان مردادماه ثبت‌نام دانش‌آموزان را انجام می‌دهد.

وی با تاکید براینکه اطلاعات رانندگان، والدین و دانش‌آموزان به شکل فوق محرمانه در این سامانه و سِرور شهرداری شیراز نگهداری می‌شود؛ تصریح‌کرد: این سامانه به صورت کامل در اختیار شهرداری است و امکان هَک شدن آن وجود ندارد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در ادامه با تاکید بر ضرورت ساماندهی شرکت‌های حمل و نقل اظهارداشت: در این راستا ۲۷ شرکت متقاضی ثبت نام سرویس مدارس بودند که از میان آنها ۲۳ شرکت تأییدیه‌های لازم را دریافت کردند.

به گفته باباخانی، همه سرویس های مدارس زیر مجموعه این شرکت‌ها قرار می گیرند و خدمات حمل و نقل دانش‌آموزان توسط آنها انجام خواهدشد.

وی با بیان اینکه پروانه‌ اشتغال برای این شرکت‌ها صادر شده، تصریح‌کرد: براین اساس مدارسی که در سامانه ثبت نام کرده اند در میان این شرکت‌ها براساس ضوابط موجود تقسیم می‌شوند و هر شرکت متولی تامین سرویس چند مدسه خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در سنوات گذشته تخلفاتی از سوی برخی مدیران اجرایی مدارس رخ می داد که زمینه نارضایتی والدین را فراهم کرده بود؛ ابرازداشت: امسال با هدف پیشگیری از بروز تخلفات، 700 مدیر اجرایی که طی سال های گذشته فعالیت داشتند فراخوان شدند و پس از انجام بررسی‌های لازم 417 نفر از مدیران تایید صلاحیت شدند.

باباخانی در ادامه از صدور کارت های ویژه برای مدیران اجرایی مدارس خبر داد و افزود: انتظار می رود امسال شاهد تکرار تخلفات گذشته نباشیم.

وی یکی از الزامات اجرای این طرح‌ها را هماهنگی و همکاری آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: اقدامات و تلاش های آموزش و پرورش درگذشته و همکاری‌های آنها در زمان حال برای تامین و تدبیر امور سرویس دانش‌آموزان جای قدردانی دارد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اذعان براینکه سامانه سفیر مهر به آدرس https://safirmehr.shiraz.ir جایگزین سامانه «شیراز اس» شده است؛ بیان داشت: براساس زمانبندی انجام شده امکان ثبت نام در این سامانه تا پایان مردادماه سال جاری تعریف شده تا بتوانیم در شهریورماه سرویس مدارس را تخصیص دهیم و با شناخت و آمادگی کامل از اول مهرماه خدمات‌رسانی مطلوب انجام گیرد.

باباخانی با ذکر این توضیح که برای موارد استثناء و عدم ثبت نام، در دهه اول شهریور ثبت نام حضوری با مراجعه به سازمان امکانپذیرخواهد بود؛ ادامه‌داد: والدین حتماً از طریق سامانه سفیر مهر اقدام به ثبت‌نام دانش‌آموزان کنند، چراکه اگر برای دانش‌آموزانی که خارج از سامانه هستند مشکلی پیش بیاید مسئولیت کامل آن به عهده والدین است و تخلف مدیر اجرایی در این خصوص سریعاً پیگیری خواهد شد.

رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز در خصوص هزینه سرویس مدارس نیز توضیحاتی را ارایه و اظهار کرد: مبنای تعیین هزینه تعداد سرنشینان براساس اطلاعت کارت خودرو است.

به گفته باباخانی قیمت ها مصوب، معقول و به روز است و والدین هزینه گزاف پرداخت نخواهند کرد.

وی با بیان اینکه قیمت ها شفاف است و امکان تخلف وجود ندارد، گفت: در صورت گران شدن بنزین با توجه به پیمایش راننده، هزینه سوخت به راننده تخصیص داده می‌شود.

باباخانی همچنین از امکان پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به والدین خبرداد و گفت: وام قرض‌الحسنه یک ساله، با ۱۲ قسط در دستور کار قرار دارد تا والدین بتوانند بدون دغدغه هزینه سرویس را پرداخت کنند. مراحل آن در حال طی شدن است و به محض مشخص و تأیید شدن آ اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی در پایان سخنان خود در خصوص ثبت نام رانندگان نیز گفت: آنها می‌توانند با مراجعه به ۲۰ پیشخوان معرفی شده برای سرویس مدارس ثبت نام خود را انجام دهند و کارت صلاحیت را بعد از گذراندن کلاس‌های آموزشی و ارائه گواهینامه دریافت کنند.