درگذشت محمدعلی بهمنی، شاعر صاحب‌نام ایرانی

‌محمدعلی بهمنی، شاعر و غزل‌سرای ایرانی، درپی سکته مغزی و وخامت شرایط جسمانی، شامگاه جمعه ۹ شهریور در تهران درگذشت.

درگذشت محمدعلی بهمنی، شاعر صاحب‌نام ایرانی

محمدعلی بهمنی، شاعر و غزل سرای مشهور ایرانی، در پی سکته مغزی، روز گذشته در بیمارستان تندیس تهران، درگذشت. به گفته عباس سجادی سخنگوی ستاد پیگیری وضعیت حال استاد محمدعلی بهمنی: در آخرین لحظات پزشکان تلاش کردند با احیای قلبی وضعیت وی را به پایداری برسانند، اما پس از دوبار احیای قلبی این مهم میسر نشد و استاد محمدعلی بهمنی حوالی ساعت ۲۳ جمعه نهم شهریور ماه آسمانی شد لازم به یادآوریست که زمان آیین تشییع این شاعر بزرگ معاصر در تهران و تدفین ایشان در بندرعباس طی اطلاعیه‌های بعدی به اطلاع عموم خواهد رسید.

معاون اول رئیس جمهور نیز در پیامی ضمن تسلیت درگذشت محمد علی بهمنی شاعر و ادیب معاصر نوشت: ایران سرافراز شاعر بلندآوازه و صاحب نام خود و یکی از سرآمدان شعر و ادب پارسی را از دست داد، محمد علی بهمنی، غزل سرای نام آشنای کشورمان با قریحه لطیف و شیوایی بیانش محبوب خاص و عام بود .ایران دوستی که همواره دلسوز منافع ملی و طالب عدالت بود. جهان وطنی که عاشق ایران و مردمش بود. درگذشت آن انسان شریف را به مردم ایران و خانواده محترم او و اهالی فرهنگ و خرد و فضیلت تسلیت عرض می کنم. روحش شاد و یادش گرامی باد.

بیوگرافی محمدعلی بهمنی

محمدعلی بهمنی (زادهٔ ۲۷ فروردین ۱۳۲۱) شاعر و غزل سرای ایرانی، متولد دزفول بود. وی ۲ خواهر و ۵ برادر بزرگتر از خود داشت.

بهمنی دوران کودکی و نوجوانی را در تهران، کرج و بندرعباس گذراند.

مادر او از نخستین، دانش آموزان دانش آموخته ی زبان فرانسوی در ایران بود. مادر او به زبان عربی و فرانسه آشنا بود. وقتی همه ی بچه ها دورهم جمع می شدند مادرش یا شاهنامه خوانی می کرد یا از حافظ و سعدی می خواند. پدرش، او را به جای مدرسه، به چاپخانه فرستاد. ۱۰ ‌ساله که بود در چاپخانه «تابان» سرگرم کار شد.

مجله‌ «روشن فکر» را آن چاپخانه منتشر می کرد و مسئول صفحه ی «هفت تار چنگ» مجله، فریدون مشیری بود. مشیری اولین کسی بود که توانایی شعرگویی را در محمدعلی بهمنی، پیدا کرد و بهمنی اولین شعرش را در همان سن ۱۰ سالگی برای مادرش سرود و مجله ی «روشن فکر» در سال ۱۳۳۱ آن را چاپ کرد.

همکاری با رادیو و تلویزیون

محمد علی بهمنی از سال ۱۳۴۵ همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و برنامه صفحه شعر را با همکاری شبکه استانی خلیج فارس ارائه داد. بهمنی در سال ۱۳۷۴ همکاری خود را با هفته نامه ندای هرمزگان آغاز می کند و صفحه ای تحت عنوان تنفس در هوای شعر را هر هفته در پیشگاه مشتاقان خود قرار می دهد.

زندگی در بندر عباس

او از سال ۱۳۵۲ ساکن بندرعباس شد و پس از پیروزی انقلاب، به تهران آمد و مجدداً به سال ۱۳۶۳ به بندرعباس عزیمت کرد و همانجا ماند. محمدعلی بهمنی مسئول چاپخانه دنیای چاپ بندرعباس و مدیر انتشارات «چی‌چی‌کا» (در گویش بندرعباسی به معنی قصه) در بندرعباس بود.

کارنامه کاری

اولین مجموعه محمدعلی بهمنی به نام «باغ لال» را انتشارات بامداد در سال۱۳۵۱ منتشر کرد و درپی آن آثار بسیاری از وی به دست مخاطبانش رسید. دو مجموعه «گاهی دلم برای خودم تنگ می شود» و «شاعر شنیدنی است» از آثار بسیار مشهور در کارنامه بهمنی، به چاپ دهم نیز رسیده است. بهمنی سال ۱۳۷۸ غزل سرای نمونه کشور شد و سال ۱۳۸۵ در نخستین دوره جشنواره شعر فجر به اتفاق حسین منزوی برگزیده بخش شعر کلاسیک شد و هم در فهرست چهره های ماندگار شعر قرار گرفت.

ادبیاتی ها بهمنی را آغازگر شعر «گفتار» یا غزل «گفتار» می دانند و معتقدند با غزل های بهمنی دوره بازگشت به خویش در شعر اجتماعی پر‌شور و آرمان گرای دهه شصت آغاز شد؛ دهه ای که نسل جوان و جوینده اش با قلم و چکش سرگرم حکاکی چهره زمخت غزل اجتماعی بودند.

اگر جسارت بهمنی و هم نسلانش همچون منزوی، بهبهانی و نیستانی نبود قطعاً نوگرایی در غزل بیش از چند دهه به تأخیر می افتاد. بهمنی در غزل هایش همواره چشمی به نیما دارد و بسیار درست می گوید که: «جسمم غزل است؛ اما روحم همه نیمایی است.» در بین آثار بهمنی «گاهی دلم برای خودم تنگ می شود» در رشد غزل معاصر، مجموعه ایی بس تأثیرگذار است.

بررسی اشعار محمدعلی بهمنی

محمدعلی بهمنی در قالب های مختلف از کلاسیک، نیمایی و سپید به سرودن پرداخته است. اما وجه غالب شعرهای او، غزل است.

برای او شعر همچون موجودی جاندار است که شکل و قالب، لباس های آن را تشکیل و به آن شخصیت می دهند؛ محمدعلی بهمنی شیفته غزل و غزل گفتن و غزل خواندن است و می گوید: غزل، نه تنها در شعر امروز، بی تردید در شعر تمام فرداها جایگاه ویژه ای خواهد داشت. غزل هستی ایرانی است و خواهد بود. آنچه که مهم است، این است که این امانت حساس را به نسل های آینده تحویل دهیم.

در دیدگاه محمدعلی بهمنی، غزل یک شکل است که می تواند با روزگار خود و با شرایط جدید تغییر کند.

ازدواج محمد علی بهمنی

محمدعلی بهمنی سال ها پیش با صدیقه نیر قره گوزلو ازدواج کرده است.

او می گوید من همه شعرهایم را برای همسرم می گویم چه آنجایی که به او اشاره کردم و چه جایی که اشاره نکرده باشم. خانومم مدیر انتشارات چی چی کا و ناشر بیشتر آثار من است.

فرزندان محمد علی بهمنی

محمد علی بهمنی و همسرش دارای یک پسر و ۵ دختر به نام‌های بهمن، ترانک، ساده، آیه، غزل و واژه هستند.

آثار و کتاب های محمدعلی بهمنی

– باغ لال

– در بی‌وزنی

– عامیانه‌ها

– گیسو، کلاه، کفتر

– گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود

– شاعر شنیدنی است

– همواره عشق

– هوا دونفره هم که باشد در من جمعیتی است

– یه حرف یه حرف حرفای من کتاب شد

– من زنده‌ام هنوز غزل فکر می‌کنم

– گزیده‌ای از پنج کتاب در یک کتاب

– گزیده اشعار محمدعلی بهمنی

– مجموعه‌اشعار

– صبح زود یه قاصدک سوار باد خنک

– عشق است

– خیال که خیس نمی‌شود چتر برای چه؟

– چشمه صبح

– خوب‌ترین حادثه می‌دانمت