داستان برترین عکس‌های حیات‌ وحش ۲۰۲۴ چیست؟

برترین عکس‌های حیات‌ وحش ۲۰۲۴ از غرش یک جفت شیر گرفته تا فوک‌های خفته بر سطح آب، طیف متنوعی از رفتار حیوانات و مسائل مربوط به حفاظت از حیات وحش را نشان می‌دهد و هر عکس دربردارنده داستانی است.

داستان برترین عکس‌های حیات‌ وحش ۲۰۲۴ چیست؟

جشنواره «عکاس سال حیات‌وحش» که توسط موزه تاریخ طبیعی لندن معرفی شده است، اکنون در شصتمین سال خود، رکوردشکنی دریافت ۵۹ هزار و ۲۲۸ عکس از عکاسانی در هر رده سنی از ۱۱۷ کشور و منطقه را به خود اختصاص داد. عکس‌های برنده این مسابقه در موزه یادشده به نمایش گذاشته می‌شوند.

در هر یک از عکس‌های ارسالی تنوع گونه‌ها و طیفی از رفتارها و مسائل مربوط به حفاظت از محیط‌زیست دیده می‌شود. تصاویر ۲۰۲۴ بیانگر تکامل رقابت در طول سال‌ها، از تاریخ ناب طبیعی تا عکاسی است که به‌طور کامل نمایش دنیای طبیعی را با تمام زیبایی‌ها و چالش‌ها در بر می‌گیرد.

داستان برترین عکس‌های حیات‌وحش ۲۰۲۴ چیست؟

برندگان هر دسته و جوایز آن‌ها، طی مراسمی در هشتم اکتبر به میزبانی مجریان تلویزیون حیات‌وحش و حافظان محیط زیست کریس پکهام و مگان مک‌کوبین اعلام خواهند شد. نمایشگاه آینده عکاس سال حیات‌وحش، به مناسبت شصتمین سالگرد خود، ۱۰۰ عکس از سراسر جهان را از یازدهم اکتبر ۲۰۲۴ در لندن به نمایش می‌گذارد.

در ادامه با تعدادی از عکس‌های برگزیده سال جاری شامل نخستین تصویری آشنا می‌شویم که با یک گوشی هوشمند گرفته شده است. این تصاویر هر یک حاوی داستانی جالب است که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

داستان برترین عکس‌های حیات‌وحش ۲۰۲۴ چیست؟

آخرین مکان استراحت / رندی رابینز، ایالات متحده آمریکا

رندی رابینز که از زیبایی غیرمعمول این گوزن یخ‌زده کف جنگل شگفت‌زده شده بود، این تصویر را با گوشی هوشمند خود ثبت کرد. وی در حال بررسی دوربین‌های ردیابی نزدیک خانه خود در سوزانویل کالیفرنیا بود که جسد حیوان را پیدا کرد و قبل از آب شدن یخ، این لحظه تلخی را به تصویر کشید.

رفتار بی‌مهرگان / جورجینا استایتلر، استرالیا

این تصویر توپی از زنبورهای نر داوسون را در حال رقابت برای دسترسی به یک ماده نشان می‌دهد. جورجینا استایتلر، عکاس استرالیایی، سال‌ها روی این زنبورها مطالعه می‌کرد و می‌دانست که فاصله خود را به چه اندازه‌ای حفظ کند. یک لنز بلند به او این امکان را داد که این تصویر را هنگامی بگیرد که روی زمین گرم و صخره‌ای در نزدیکی کارناروون استرالیای غربی دراز کشیده بود

نیش مرگبار پستانداران / ایان فورد، بریتانیا

تالاب‌های پانتانال آمریکای جنوبی دارای بالاترین تراکم جگوارها در سراسر جهان هستند. از آنجا که طعمه فراوان است، این گربه‌های بزرگ معمولاً به طور انفرادی در حال ماهی‌گیری، بازی و شکار هستند. عکاس بریتانیایی ایان فورد در حال قایق‌سواری روی آب‌های رودخانه سائو لورنسو بود که از رادیو شنید یک جگوار در حال پرسه زدن در سواحل این تالاب‌ها در ماتا گروسو برزیل دیده شده است. او در قایق زانو زد و منتظر ماند، در نهایت موفق به ثبت لحظه‌ای شد که جگوار به یک کایمان حواس‌پرت حمله کرد.

پیچ‌وتاب و پرش / خوزه مانوئل گراندیو، اسپانیا

عکاس اسپانیایی، خوزه مانوال گراندیو، دمای زیر صفر را در آتوسه واقع در بورگونی-فرانش-کنته فرانسه تحمل کرد تا شاهد این پرش باشد. فصل مورد علاقه وی برای عکاسی، زمستان است و او این موجود را در آخرین روز سفر خود در حال پریدن به هوا دید و این لحظه را ثبت کرد و آن را بیان شور و نشاط نامید. دانشمندان از این رفتار به‌عنوان رقص یاد می‌کنند.

در کانون توجه / شریووی مهتا، هند

عکاس بسیار جوان هندی، شریووی مهتا، با والدینش در پارک ملی کیولادئو در راجستان هند قدم می‌زد که این صحنه را دید و با دوربین پدرش به ثبت رساند. این پارک محل زندگی پرندگان بسیار است و در زمستان تعداد زیادی از پرندگان آبی را به خود جذب می‌کند. طاووس‌ها ساکنان همیشگی این پارک در تمام طول سال هستند که در درختان تنومند می‌خوابند، هنگام سحر و غروب بیشتر فعال هستند و طی روز در سایه استراحت می‌کنند.

حرکت با یخ‌های شناور / تامارا استابز، بریتانیا

این تصویر لحظه‌ای چشمگیر در سفر ۹ هفته‌ای عکاس بریتانیایی، تامارا استابز، در دریای ودل را نشان می‌دهد. او متوجه شد که این فوک‌های خرچنگ‌خوار در کنار کشتی در حالی به خواب رفته‌اند که نوک بینی‌شان بالای سطح آب قرار دارد.

به‌طور تقریبی چهار میلیون فوک خرچنگ‌خوار در قطب جنوب وجود دارد که هرچند در معرض خطر تلقی نمی‌شوند اما توسط توافق‌نامه‌های بین‌المللی از آن‌ها محافظت می‌شود. تحقیقات بیشتری در مورد چگونگی تأثیر تغییرات آب‌وهوایی و گردشگری بر جمعیت آن‌ها مورد نیاز است.

کلاهک یخی ناپدید شده / توماس ویجایان، کانادا

عکس گرفته شده توسط پهپاد توماس ویجایان، مقیاس چشمگیر یخچال براسولبرین در سوالبارد نروژ را نشان می‌دهد. وی به برنامه‌ریزی دقیق و شرایط آب‌وهوایی خوب نیاز داشت تا آن را با تصویری پانوراما از ۲۶ فریم مجزا به تصویر بکشد.

این عکس آب یخ‌های ذوب‌شده تابستانی را نشان می‌دهد که از لبه یخچال طبیعی براسولبرین فرو می‌ریزد. این عکس بخشی از آستفونا، سومین کلاهک یخی بزرگ اروپا است؛ یکی از چندین کلاهک یخی که منطقه خشکی مجمع‌الجزایر سوالبارد را پوشانده است. بعضی از مدل‌های علمی نشان می‌دهند که یخچال‌های سوالبارد به دلیل تغییرات آب‌وهوایی می‌توانند در عرض ۴۰۰ سال به طور کامل ناپدید شوند.

صحنه طوفانی غرش شیرها / ویلیام فورتسکیو، بریتانیا

عکاس بریتانیایی ویلیام فورتسکیو این تصویر را طی فصل بارانی از پارک ملی سرنگتی در تانزانیا به ثبت رساند. وی در لحظه گرفتن عکس متوجه رد بزاق و تعدد حضور حشرات در اطراف یال شیر نر نشد تا اینکه بعد عکس را بزرگ کرد.

شکارچی مهتاب / آستفونا شینگ‌چاو ژو، چین

شینگ‌چاو ژو گروهی از گربه‌های وحشی پالاس را در فلات یخبندان مغولستان داخلی برای چند روز در طول سال نو چینی ردیابی کرد و درست قبل از سپیده‌دم در یکی از روزها، با این گربه تماس چشمی برقرار کرد که یک پرنده کوچک را گرفت.

گربه‌های پالاس دارای پوشش زمستانی ضخیم هستند که به آن‌ها کمک می‌کند در ارتفاعات پنج هزار متری زنده بمانند. آن‌ها برای اجتناب از شکارچیان بزرگ مخفی می‌شوند و تصور می‌شود که گوش‌های کوچک و گرد به آن‌ها اجازه می‌دهد در حین نگاه کردن به موانع پنهان بمانند.

تامی ترنچارد، آفریقای جنوبی

عکاس آفریقای جنوبی، تامی ترنچارد، در حال سفر با کشتی صلح سبز بود که این عکس را از صید ناگهانی یک کوسه ریکوییم یا کوسه ماهیان گرفت. سفر این کشتی تحقیقاتی در آب‌های بین‌المللی اقیانوس اطلس جنوبی با هدف ثبت صید تصادفی کوسه‌ها انجام گرفت. تعداد کوسه‌ها در سراسر جهان از سال ۱۹۷۰ به دلیل شکار بی‌رویه کاهش داشته است و سه‌چهارم از همه گونه‌های کوسه در حال حاضر در معرض خطر انقراض هستند.