برات آزادی شیراز از سیطره یک زندان

استاندار فارس در گفت‌و‌گو با «خبرجنوب»: موافقت وزارت راه برای انتقال و تأمین زمین زندان عادل‌آباد اخذ شد.

برات آزادی شیراز از سیطره یک زندان

غیاث ملک‌حسینی-«خبرجنوب»/ دقیقاً یکسال پیش بود که استاندار فارس در جریان بازدید از زندان عادل‌آباد شیراز اعلام کرد که انتقال این زندان به خارج از شهر بطور جدی در دستور کار است.

محمدهادی ایمانیه در آن زمان اعلام کرد که زندان عادل‌آباد بیش از ۶۰ سال قدمت دارد، علاوه براین زندان در بافت مسکونی و شهری قرار گرفته که بر اساس برنامه توسعه کشور، انتقال زندان‌ها از بافت مسکونی به بیرون از شهرها از تکالیف مهم به شمار می‌آید، از این رو تامین زمین مناسب برای ساخت زندان جدید و انتقال آن به خارج از شهر بصورت جدی در دستور کار قرار می‌گیرد و طی جلسه‌ای با حضور وزیر مسکن و شهرسازی، موضوع پیگیری خواهد شد.

نماینده دولت در فارس همچنین با اشاره به قدمت و فرسودگی بخشی از اماکن زندان بر ضرورت نوسازی، بازسازی و بهسازی آن تاکید کرد و گفت: همانطور که در اسلام و قانون برای زندانیان حق و حقوقی تعیین شده و تامین مکان مناسب نگهداری، طبقه‌بندی زندانیان و آموزش و توانمندسازی آنان از جمله این حقوق محسوب می‌شود، نسبت به تامین اعتبارات لازم برای بازسازی برخی از اماکن اندرزگاهی و خدماتی در زندان عادل‌آباد شیراز و بازداشتگاه مرکزی شیراز نیز تا حصول نتیجه مساعدت لازم به‌عمل خواهدآمد.

در کنار انتقال زندان عادل‌آباد، انتقال پادگان‌ها از شهر شیراز نیز ماجرایی است که شاید حدود دو دهه قدمت داشته‌باشد و هچنان بلاتکلیف باقی مانده‌است.

در همین ارتباط استاندار فارس یک سال پس از طرح این مسایل، در گفت‌وگو با خبرنگار «خبرجنوب» از تعیین تکلیف زمین زندان عادل‌آباد خبر داد و گفت: خوشبختانه موافقت وزارت راه و شهرسازی برای انتقال این زندان و تامین زمین مربوطه اخذ شدهاست.

محمدهادی ایمانیه با تاکید براینکه اخذ این موافقت کاری دشوار و زمان‌بر بود؛ چراکه زمین جدید زندان می‌بایست خارج از محدوده شهر باشد؛ تصریح‌کرد: برای انتقال زندان عادل‌آباد باید شرایط خاصی فراهم باشد که عملیاتی شدن این مهم در دستور کار قرارگرفته‌است.

وی با اشاره به اینکه با مدیرکل راه و شهرسازی نیز جلساتی برگزار و اهمیت موضوع مورد تاکید قرار گرفته، ابرازداشت: طی تفاهم اداره کل زندان‌ها با شهرداری شیراز، شهرداری زندان عادل‌آباد را تحویل می‌گیرد که نهایتاً با مجوز شورای شهر به مجتمع مسکونی تبدیل شود.

استاندار فارس در خصوص طرح خروج پادگان‌ها از شیراز نیز توضیحاتی را ارایه‌کرد و گفت: هرچند در گذشته موافقت‌هایی برای انجام این کار حاصل شده بود؛ اما به نظر می‌رسد که در حال حاضر امرای ارتش دیگر اصرار و تمایلی به اجرای این طرح ندارند.

ایمانیه با بیان اینکه اخیراً جلساتی را با برخی امرای ارتش پیرامون این موضوع داشته؛ اظهارداشت: در پیامد این مذاکرات این احتمال وجود دارد که نیمی از مساحت یکی از پادگان‌های ارتش برای احداث بوستان در اختیار شهرداری شیراز قرار گیرد.

در همین ارتباط جعفر قادری، نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه شهرداری در خصوص ساخت زندان و پادگان جدید با چالش‌هایی رو به روست؛ گفت: وقتی با تشکیلات نظامی در خصوص خروج پادگان‌ها صحبت می‌کنیم آنها می‌گویند ابتدا برای ما پادگان بسازید؛ بعد بیایید زمین‌مان را بگیرید.

وی با طرح این سوال که در این شرایط چه نهادی باید پادگان را بسازد؛ ادامه داد: شهرداری می‌گوید ما امکان انجام این کار را نداریم؛ چراکه اگر هم ساختیم معلوم نیست زورمان به نیروهای نظامی برای ترک پادگان ها و تحویل زمین برسد، با این شرایط اگر هزینه‌ای هم بکنیم منابع مالی‌مان رفته و نتیجه کار هم مشخص نیست.

به گفته این عضو مجمع نمایندگان استان فارس، به نظر می‌رسد انجام این کار در اولویت مجموعه‌های نظامی نیست و منابع مالی لازم برای انجام آن را ندارند.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه با این شرایط آیا طرح انتقال پادگان‌ها و زندان عادل‌آباد از دستور کار و حیز انتفاع خارج شده؛ ابرازداشت: به‌طور دقیق نمی‌توان گفت این اتفاق افتاده؛ اما سازوکارها هم بطور مشخص و کامل فراهم نشده و نمی‌توان انتظار داشت این موارد عملیاتی شود؛ کما اینکه وقتی به سازمان زندان‌ها هم در خصوص انتقال زندان عادل‌آباد صحبت می‌کنیم می‌گویند ابتدا زمین را در اختیارمان بگذارید تا این کار را انجام دهیم.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نگاه‌های جزیره‌ای که باعث شده انجام کارها با دشواری همراه باشد، گفت: به نظر می‌رسد ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها باید با جدیت بیشتری در دستور کار مجموعه‌های مدیریتی استان و کشور قرار گیرد.