افزون بر ۸۴ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران کشور خریداری شد

رئیس سازمان چای کشور گفت: ۸۴ هزار و ۵۲۵ تن برگ سبز چای طی چین های نخست و دوم از چایکاران استان‌های گیلان و مازندران خریداری شده‌ است.

افزون بر ۸۴ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران کشور خریداری شد

حبیب جهانساز روز سه شنبه   با اشاره به روزهای پایانی برداشت چین دوم برگ سبز چای در استان‌های گیلان و مازندران اظهار کرد: از مجموع برگ سبز چای خریداری شده تاکنون ۴۶ هزار تن درجه یک و بقیه درجه ۲ است.

وی بیان کرد: این میزان برگ سبز چای خریداری شده به ارزش ۱۴ هزار میلیارد ریال خریداری شده و تاکنون پنج هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال از مطالبات چایکاران این دو استان از سهم دولت و نیز کارخانجات پرداخت شده‌است.

رئیس سازمان چای کشور با اشاره به تولید ۱۹ هزار تن چای خشک اضافه کرد: برای خرید تضمینی این محصول با بیش از ۱۶۰ کارخانه چای سازی قرارداد منعقد شده‌ است.

وی بیان کرد: با توجه به روزهای پایانی برداشت چین دوم برگ سبز چای و اینکه میزان خرید از سوی کارخانجات به همان نسبت کاهش می‌یابد لازم است تا کشاورزان برای تحویل محصول خود با کارخانجات هماهگی لازم را داشته باشند.

رئیس سازمان چای کشور از چایکاران خواست تا در برداشت برگ سبز چای تسریع کرده تا گرمای هوا کمتر تاثیر منفی بر کیفیت آن داشته باشد.

امسال نرخ خرید هر کیلو برگ سبز درجه یک ۱۸۰ هزار ریال و برگ سبز درجه ۲ نیز ۱۵۰ هزار ریال اعلام شده‌ که به طور میانگین نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد دارد.

بر اساس آخرین آمار در استان‌های گیلان و مازندران بالغ بر ۵۵ هزار چایکار وجود دارد؛ وسعت باغ‌های چای این ۲ استان حدود ۲۵ هزار هکتار است؛ برداشت برگ سبز چای هر ساله در سه چین بهاره، تابستانه و پائیزه صورت می‌گیرد.

چین سوم برگ سبز چای شهریورماه انجام و در مهرماه هم برداشت پاییزه این محصول را خواهیم داشت.