۶ گام ساده برای ایمن کردن هویت آنلاین

مجرمان سایبری به‌طور مداوم در حال یافتن راه‌های جدیدی برای سرقت اطلاعات شخصی هستند؛ فیشینگ، بدافزارها و شبکه‌های ناامن خطرات قابل توجهی برای امنیت آنلاین شهروندان به همراه دارند که عواقب آن می‌تواند شدید باشد.

۶ گام ساده برای ایمن کردن هویت آنلاین

به گزارش سایت خبرجنوب ، پلیس امنیت سایبری بارها به شهروندان درباره سوءاستفاده کلاهبرداران از اطلاعات حساب های افراد در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی هشدار داده است زیرا مجرمان سایبری می توانند با استفاده از این اطلاعات به افراد زیان های مالی و حتی اجتماعی بزنند.

سرقت هویت آنلاین افراد عواقب بسیاری دارد که می‌تواند بر بسیاری از جنبه‌های زندگی شخص تاثیر بگذارد؛ زیان مالی فراگیرترین آن است زیرا سارقان می‌توانند به حساب‌های بانکی، کارت‌های اعتباری و سایر منابع مالی فرد دسترسی پیدا کرده و حساب ها را خالی کنند یا خریدهای غیرمجاز انجام دهند.

رهایی از آثار چنین ضررهایی می‌تواند یک فرآیند طولانی و دشوار باشد که اغلب به زمان و تلاش قابل توجهی برای حل کردن نیاز دارد.

خسارت به اعتبار دومین آسیبی است که سرقت هویت آنلاین به همراه دارد؛ سرقت هویت می‌تواند آسیب قابل توجهی به امتیاز اعتباری فرد وارد کند. هنگامی که یک سارق از هویت شما برای گرفتن وام یا درخواست کارت اعتباری استفاده می‌کند، بدهی و صورت حساب‌های پرداخت نشده در گزارش اعتبار شما منعکس می‌شود، این می‌تواند امتیاز اعتباری شما را کاهش دهد و همچنین تضمین وام و حتی شغل در آینده را برای شما دشوارتر کند.

اگر از هویت شما برای فعالیت‌های مجرمانه استفاده شود، ممکن است با مشکلات قانونی مواجه شوید، ممکن است به اشتباه شما را با جنایات سارق مرتبط کنند که منجر به اتهامات نادرست یا حتی دستگیری شود، اثبات بی‌گناهی در چنین مواردی پیچیده است.

خسارت عاطفی چهارمین آسیبی است که سرقت هویت آنلاین متوجه فرد می کند؛ قربانیان اغلب استرس، اضطراب و احساس تجاوز را تجربه می‌کنند. فرایند بازیابی هویت، تصحیح سوابق مالی و رسیدگی به مسائل حقوقی می‌تواند طاقت فرسا باشدو بر رفاه کلی شما تاثیر بگذارد.

کارشناسان امنیت سایبری تهاجم به حریم خصوصی را به عنوان آسیب پنجم قلمداده کرده اند زیرا سرقت هویت اغلب منجر به نقض حریم خصوصی می‌شود، اطلاعات شخصی، مانند سوابق پزشکی، توسط سارق قابل دسترسی و سوء‌استفاده است، این تجاوز منجربه عوارض بیشتر می‌شود؛ از جمله درمان‌های پزشکی غیرمجاز یا نسخه‌هایی به نام شما، که می‌‎تواند سوابق سلامتی و برنامه‌های درمانی شما را پیچیده کند.

وبگاه سایبر سکیورتی نیوز در گزارشی ۶ گام برای ارتقای امنیت هویت آنلاین افراد ارایه کرده است که به شرح زیر است:

۱- رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد:

ایجاد رمزهای عبور قوی و منحصربه فرد برای هر یک از حساب‌های کاربری شما یکی از موثرترین راه‌ها برای محافظت از اطلاعات شخصی شما است، یک رمز عبور خوب باید ترکیبی از حروف، اعداد و کاراکترهای خاص باشد، از جزئیات قابل حدس زدن مانند نام یا تاریخ تولد خود داری کنید، استفاده از مدیریت رمزعبور به شما کمک می‌کند تا رمزهای عبور مختلف را پیگیری کنید و اطمینان حاصل کنید که هر حساب دارای یک رمز عبور منحصربه فرد و ایمن است، عادت کنید رمزهای عبورخود را مدام تغییر دهید و هرگز از رمز عبور یکسان در چندین وب سایت استفاده نکنید.

۲- احراز هویت چندعاملی را فعال کنید:

افزودن یک لایه امنیتی اضافی از طریق احراز هویت چندعاملی (MFA) بسیار سودمند است، این شامل استفاده از دو یا چند روش برای تأیید هویت شما هنگام ورود به سیستم است، مانند رمز عبور همراه با کد ارسال شده به تلفن شما یا اسکن بیومتریک، با استفاده از چندین اشکال احراز هویت، خطر دسترسی غیرمجاز شخصی به حساب‌های شما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد، حتی اگر رمز عبور شما به خطر بیفتد.

۳. از مرورگر ایمن استفاده کنید:

قبل از وارد کردن اطلاعات شخصی در هر وب سایت، عاقلانه ترین راه این است که مرور امن را بررسی کنید. این ابزارها به شما کمک می‌کنند ایمنی وب‌سایت‌ها را ارزیابی و از قربانی شدن شما در کلاهبرداری‌های فیشینگ یا بدافزار جلوگیری کند، ابزارهایی مانند Google Safe Browsing و(Web of Trust (WOT منابع مفیدی هستند، با استفاده از این ابزارها، می‌توانید مطمئن شوید که وب سایت‌هایی که بازدید می‌کنید ایمن هستندو از اطلاعات شما در برابر تهدیدات احتمالی محافظت می‌کند.

۶ گام ساده برای ایمن کردن هویت آنلاین

۴. روش‌های مرور ایمن:

اتخاذ عادات مرور ایمن برای در امان ماندن از وب سایت‌های مخرب بسیار مهم است، همیشه قبل از وارد کردن اطلاعات شخصی به دنبال نماد قفل و "https" در URL بگردید، این نشان می‌دهد که وب سایت از رمزگذاری امن استفاده می‌کند، علاوه بر این، از اتصالات Wi-Fi ایمن استفاده کنید، مرورگر و تنظیمات امنیتی خود را به‌طور منظم به‌روزرسانی کنیدو مراقب پیوندها و ایمیل‌های ناخواسته باشید که ممکن است به سایت‌های فیشینگ یا دانلود بدافزار منجر شود.

۵. به روز رسانی منظم نرم افزار:

به‌روز نگه‌داشتن نرم‌افزار یک گام مهم در محافظت در برابر آسیب پذیری‌ها است، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزار اغلب شامل وصله‌هایی هستند که نقص‌های امنیتی را برطرف می‌کنند که مجرمان سایبری ممکن است از آنها سوء‌استفاده کنند، برای محافظت از خود، به‌روزرسانی‌های خودکار را برای سیستم عامل و برنامه‌های خود فعال کنید، به صورت مستمر به‌روزرسانی‌ها را در همه دستگاه‌های خود بررسی کنید تا مطمئن شوید آخرین پیشرفت‌های امنیتی را دارید.

۶. رعایت احتیاط هنگام استفاده از Wi-Fi عمومی:

شبکه‌های وای‌فای عمومی اغلب ایمن نیستند و رهگیری داده‌های شما را برای هکرها آسان‌تر می‌کند، هنگام اتصال به Wi-Fi عمومی از دسترسی به اطلاعات حساس یا انجام تراکنش‌های مالی خود داری کنید، در صورت استفاده از Wi-Fi عمومی، از یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) برای ایجاد یک اتصال امن استفاده کنید، همچنین اتصال خودکار به شبکه‌های Wi-Fi را غیرفعال کنید تا از اتصال دستگاه خود به شبکه‌های غیرقابل اطمینان بدون اطلاع شما جلوگیری شود.