باغ‌های نقره‌ داغ

مدتی است موضوع تغییر کاربری یکی از باغات شیراز در مجاورت یکی از بیمارستان های خصوصی نقل محافل رسانه‌ای شده‌است. این‌ که یک باغ چگونه و با کدام مجوز به پارکینگ تبدیل‌شده سوالی است که ذهن خیلی از شهروندان را به خود درگیر کرده‌است.

باغ‌های نقره‌ داغ

  رئیس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورا:  از حدود 4 هزار هکتار باغات شیراز رقمی در حدود هزار هکتار باقی مانده است

 دادستان عمومی و انقلاب شیراز: در مواردی که مالکان عامدانه از آبیاری باغات غفلت می‌کنند، شهرداری می‌تواند راساً اقدام به آبیاری کند و هزینه این کار را از مالک دریافت نماید

  رئیس اداره باغات قصردشت: روند قانونی تغییر کاربری در سنوات گذشته انجام شده و متاسفانه باغ مجاور یکی از بیمارستان‌ها به پارکینگ تبدیل خواهدشد

 

غیاث ملک‌حسینی-«خبرجنوب»/ 

بنابراظهارات شهروندان و گزارش‌های رسانه‌ها، باغی به وسعت ۳هزار و ۵۰۰ متر در مجاورت بیمارستان دنا با هدف احداث پارکینگ تخریب و خاکبرداری شده‌است، این ‌در حالی است که براساس اظهارات برخی ساکنین منطقه، واگذاری باغ به این بیمارستان با هدف حفظ و نگهداری آن بوده، اما نهایتاً درختان معدوم و ساخت و سازها در آن انجام شده است.

به هرحال گمانه‌زنی‌هایی در خصوص احداث پارکینگ یا توسعه بیمارستان از طریق ساخت درمانگاه وجود دارد و این سوال را در اذهان پررنگ می‌کند که مجوز ساخت هر کدام از این دو مورد به قیمت تخریب چند هزار متر باغ، چگونه صادر شده‌ و ایا تخلفی رخ داده است یا خیر؟

در همین ارتباط سید مصطفی بحرینی، دادستان عمومی و انقلاب شیراز با اشاره به اینکه کمیسیون ماده ۱۰۰ به تخلفات حوزه باغات رسیدگی می‌کند، اظهارداشت: متاسفانه شاهد بودیم که روند رسیدگی به این تخلفات طولانی است و گاهی سه تا چهار سال طول می‌کشد.

به گفته وی، طولانی شدن روند رسیدگی نیز زمینه ای را فراهم می کرد که متخلفان در  این مدت تغییر کاربری و ساخت و ساز را انجام دهند و عملاً باغ از بین ‌می‌رفت.

دادستان عمومی و انقلاب شیراز در ادامه سخنان خود با تاکید براینکه دادستانی در رسیدگی به تخلفات مماشات نخواهد کرد، گفت: دستگاه قضا تلاش کرد در راستای حفظ و حراست باغات  در کنار شهرداری باشد و قرار شد موارد تخریب و تغییر کاربری ها فوراً به دادستانی اعلام شود تا به در سریع ترین زمان ممکن از تغییر کاربری جلوگیری و با متخلفان برخورد شود.

بحرینی همچنین از تفویض ۱۲ مورد از اختیارات به شهرداری برای برخورد با تخلفات در امور مختلف شهری از جمله ساخت و سازهای غیرمجاز و حفاظت از باغات خبر داد و گفت: علاوه براین‌ها در زمینه ساماندهی و جمع‌آوری دستفروشان، باربری‌های غیرمجاز و جلوگیری از حمل و نقل اثاثیه منزل نیز اختیاراتی به شهرداری داده شده است.

وی یکی از موارد مهم ارایه مجوز به شهرداری در بحث حفاظت از باغات را در زمینه جلوگیری از خشک‌شدن آنها عنوان کرد و گفت: در مواردی که مالکان با انگیزه سودجویی از آبیاری باغات به صورت عامدانه غفلت می‌کنند و در عین حال اجازه آبیاری را هم نمی‌دهند، شهرداری می‌تواند راساً اقدام به آبیاری و هزینه انجام این کار را از مالک باغ دریافت کند.

در همین ارتباط حجت‌الاسلام موسوی، رییس‌کل دادگستری فارس نیز در پاسخ به سوالی در خصوص تخریب باغی به وسعت 3 هزار و 500 متر مربع در مجاورت بیمارستان دنا گفت: دستورات لازم برای پیگیری موضوع صادر شده و چنانچه تخلفی رخ داده‌باشد حتماً با مسببان آن برخورد خواهد شد.

مسعود زارعی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز نیز با اشاره به اینکه به تازگی با هدف محافظت از باغ های قصردشت، سیستم نظارت تصویری یا بالن مقید آغاز بکار کرده است، ابرازداشت: توجه به فضای سبز شهری یکی از پروژه‌های شاخص شهرداری است که با ابعاد و موضوعات مختلف به شکل جدی برنامه‌ریزی می‌شود.
وی با اذعان براینکه باغات شهری از حدود ۳ تا ۴ هزار هکتار به حدود هزار هکتار رسیده است؛ گفت: حفاظت از این میراث گران‌بها باید بطور جدی مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه گفت: موضوع حفظ و صیانت از باغات قصردشت از جمله اقداماتی است که در این کمیسیون دنبال و تخلفات حوزه باغات و بایدها و نبایدهای آن پیگیری می‌شود.

عبدالرسول امیری، رئیس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت شهرداری شیراز در خصوص تغییر کاربری یکی از باغات در مجاورت بیمارستان دنا توضیحاتی را ارایه داد و گفت: تغییر کاربری این باغ در سنوات گذشته در کارگروه امور زیربنایی استانداری و در کمیسیون ماده 5 انجام شده و مدیران بیمارستان مدعی اند این باغ پارکینگ بوده و بعد اجازه خاکبرداری و  احداث پارکینگ طبقاتی صادر شده است.

 وی در عین حال با تاکید براینکه در دوره فعلی مدیریت شهر شیراز و معاونت شهرسازی حفظ باغات به عنوان یک خط قرمز موردتوجه قرار گرفته است؛ تصریح‌کرد: در خصوص احداث پارکینگ در مجاورت بیمارستان مورد نظر، خواه ناخواه مجوزها و مصوبات بالادستی ملاک عمل قرار می گیرد و اجرا می شود.

رئیس اداره حوزه استحفاظی باغات قصردشت شهرداری شیراز در ادامه با تاکید براینکه از سوی مجموعه ستاد باغات هیچ مجوزی برای تخریب صادر نشده و روند قانونی این تغییر کاربری در سنوات گذشته انجام شده، تصریح کرد: متاسفانه این باغ به پارکینگ طبقاتی تبدیل خواهد شد؛ اما این قول را به مردم شیراز می دهیم که از حقوق شهر و شهروندان کوتاه نیاییم.

امیری در همین ارتباط گفت: با توجه به تخریب رخ داده، بیمارستان باید یک باغ گروه یک را خریداری و در اختیار ستاد باغات قرار دهد تا این ستاد نسبت به توسعه آن اقدام کند.

به گفته وی، راه دیگر این است که بیمارستان ما به ازای ریالی آن را پرداخت کند تا ستاد بتواند باغ دیگری را خریداری کند و از این طرق حقوق شهر و شهروندان استیفا شود.