غفلت از داستان راستان

نسبت به تولید آثار فرهنگی و هنری برمبنای زندگی شهدای دفاع مقدس استان فارس کم توجهی می‌شود

غفلت از داستان راستان

غیاث ملک‌‌حسینی-«خبرجنوب»/ حدود سه ماه تا برگزاری دومین کنگره سرداران، امیران و ۱۵ هزار شهید استان فارس در آبان ماه باقی مانده، با اين حال نکات و ناگفته هایی از برگزاری این رویداد -که قرار است در سطح ملی هم برگزار شود- وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت، اما به‌طور اختصار یکی از نکات مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته، استفاده از رویدادهای زندگی شهدای 8 سال دفاع مقدس در زمینه‌های فرهنگی و هنری و تولیدات سینمایی، تلویزیونی و نمایشی است تا جایی که به گفته یکی از دست اندرکاران دومین کنگره ملی 15 هزار شهید استان فارس نزدیک به 1600 سوژه از زندگی شهدا شناسایی شده که می‌توان از آن‌ها برای تولید این گونه برنامه ها استفاده کرد.

به گفته سید رضا متولی، مسئول انجمن راویان فجر فارس، طی سنوات گذشته در این استان کتاب‌های قابل توجهی در زمینه دفاع مقدس و ارزش‌های آن تألیف شده و به چاپ رسیده و نویسندگان خوبی را هم داریم که از اساتید مطرح کشور هستند اما با این حال یک حلقه مفقوده‌ هم در استان داریم که به تولید، تألیف و چاپ کتاب‌های مستند روایی از زندگی شهدا کمتر پرداخته شده است.

وی با بیان این‌که در راستای رفع این چالش یک کار تحقیقي و پژوهشی در کمیته تألیف و نشر دومین کنگره ملی شهدای فارس انجام شد اظهارداشت: براین اساس در قالب یک جهاد مستند روایی موضوعات بکر و کمتر پرداخته شده حوزه دفاع مقدس شناسایی شد و از نویسندگان مطرح استان خواستیم تا نسبت به نگارش روایی آن‌ها اقدام کنند که خوشبختانه تاکنون حدود

 85 درصد کار انجام شده و کتاب‌ها در مرحله اقدامات پیش از چاپ مانند ویراستاری، صفحه آرایی، اخذ شابک و کد فیپا و همچنین بررسي‌ های کارشناسی قراردارد.

مسئول انجمن راویان فجرفارس با اشاره به این‌که تا کنون 18 عنوان کتاب را به چاپ رسانده ایم ابرازداشت: چندی پیش در یکی از جلسات سوژه‌یابی اقدامات فرهنگی، ساخت تیزر و موشن‌گرافی برای این رویداد ملی متوجه شدیم که تنها در سه عنوان از کتاب‌های کنگره حدود 200 سوژه وجود دارد که هنرمندان، سینماگران و فیلمسازان می‌توانند بر مبنای آن‌ها نسبت به تولید آثار هنری اقدام کنند.

متولی با بیان این‌که یکی از کتاب‌ها کتاب «بوسه بر بهشت» است که به بررسی خاطرات والدین و خانواده شهدای استان فارس در دفاع مقدس می‌پردازد اظهارداشت: از دل این کتاب ها سوژه‌های خوبی برای تولیدات داستانی و سینمایی به‌دست می‌آید که باید به مرور به آن‌ها پرداخته و فیلمنامه‌های آن‌ها تهیه شود. وی افزود: در میان داستان زندگی و نبرد  شهدای فارس حدود 1600 سوژه ناب وجود دارد که می‌توان از آن‌ها برای تولیدات فرهنگی، هنری و نمایشی استفاده کرد.

مسئول انجمن راویان فجرفارس در ادامه رونمایی از تعدادی از کتاب‌های تولید شده توسط کمیته تألیف و نشر دومین کنگره ملی شهدای فارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: این برنامه روز  24 شهریورماه برگزار می شود و بعد از آن کتاب ها در شبکه توزیع کتابفروشی های کشور قرار خواهند گرفت.

متولی با تأکید براین‌که در راستای تبیین و بیان واقعیت های دفاع مقدس در سطح فراملی و بین‌المللی اقدامات خوبی از گذشته انجام شده و کارهای ماندگاری شکل گرفته، تصریح کرد: از آن‌جمله می‌توان به ترجمه کتاب «تپه جاویدی و راز اشلو» اثر اکبر صحرایی به 5 زبان زنده دنیا همچون انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی، عربی و اردو اشاره کرد، با این حال از این واقعیت هم نباید غفلت کرد که این روند از یک مقطع زمانی به بعد متوقف شد و باید با کمک رسانه‌ها به‌خصوص صداوسیما نسبت به جبران آن اقدام شود.

آغاز فعالیت ارکستر سمفونیک مقاومت

در همین ارتباط سید مرتضی آل‌علی، دبیر ستاد دومین کنگره ملی شهدای استان فارس نیز با اشاره به اقدامات انجام شده درجهت هر چه بهتر برگزار شدن این کنگره ملی گفت: طرح «راوی شو» با هدف بیان رویدادهای دوران دفاع مقدس با سه ویژگی اجرایی شد که یکی از ویژگی‌های این طرح استفاده از ابزار هنر برای تبیین فرهنگ ایثار و شهادت است.

به گفته وی، کشف استعدادهای هنری استان فارس و سایر مناطق کشور از دیگر ویژگی های این طرح است که براساس آن انتظار داریم از دل این طرح،حداقل 50 نفر گروه راوی یا نقال رویدادهای دفاع مقدس تربیت شوند تا در اجلاسیه‌های سراسر کشور توان اجرای برنامه داشته باشند.

دبیر ستاد دومین کنگره ملی شهدای استان فارس، ایجاد تحول در برگزاری یادواره های شهدا را  از دیگر ویژگی های این طرح عنوان کرد و ادامه داد: بخشی از برنامه‌های کنگره در 50 روز پایانی رسیدن به برگزاری اجلاسیه اجرا می‌شود.

آل‌علی با اشاره به این‌که برنامه‌های شاخص کنگره از 24 شهریورماه آغاز می شود ابرازداشت:  از این روز تا دوازدهم آبان ماه هرروز یک برنامه شاخص در سطح استان خواهیم داشت که یکی از آن‌ها به سرگذشت‌پژوهی و تفحص در سیره شهدا مرتبط می باشد.

به گفته وی، طرح سرگذشت پژوهی شهدای فارس با مشارکت دستگاه های مختلف در حال اجراست و تا پایان سال جاری اخبار و اتفاقات خوبی در این زمینه اعلام خواهد شد کما این‌که آن 1600 سوژه ای که پیش از این مطرح شد نیز از دل همین سرگذشت‌پژوهی ها تولید و شناسایی شده اند.

دبیر ستاد دومین کنگره ملی شهدای استان فارس با اذعان براین که این تعداد سوژه با توجه به وجود 15 هزار شهید در استان فارس کافی نیست و هنوز جای کار و پژوهش بیشتری وجود دارد بیان داشت:  علاوه براین‌ها 13 عنوان مستند و فیلم کوتاه نیز در حال تولید است که برای آن‌ها مراسم رونمایی و 10 شب اکران در سراسر استان برگزار خواهد شد.

برگزاری بیش از ۷ هزار یادواره و پیش کنگره به همراه اجرای نمایش‌های میدانی با سوژه ها و موضوعات ناب دوران دفاع مقدس از دیگر برنامه هایی بود که آل‌علی به آن‌ها اشاره کرد و گفت: اجرای ارکستر سمفونیک مقاومت نیز از برنامه های اجلاسیه است که مدتی فعالیت آن آغاز شده و در حال تولید قطعاتی با مضمون دفاع مقدس می باشند.

وی همچنین از تلاش برای شناسایی نقاط خاطره‌ساز فارس در دوران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: تا کنون 32 نقطه شهر شیراز که در دوران دفاع مقدس محل اعزام رزمندگان و شهدا بوده اند و یا مورد بمباران قرار گرفته‌اند، شناسایی شده است که این نقاط مستندسازی و پلاک‌گذاری می‌شوند و مستندات در قالب کتاب ارائه خواهند شد.

دبیر ستاد کنگره ملی پانزده هزار شهید استان فارس در بخش دیگری از سخنان خود از تهیه قاب هوشمند شهدا همراه با مدال افتخار آن‌ها خبرداد و گفت: این قاب هوشمند، هدیه دومین کنگره ملی پانزده هزار شهید استان فارس به خانواده معظم شهدا خواهد بود.

وی با بیان این‌که این قاب برای پانزده هزار شهید استان فارس در حال تولید است، تصریح کرد: در قاب هر شهید، یک کیو.آر.کد (QR CODE) لحاظ‌شده که با اسکن کردن آن، می‌توان کلیه اسناد و اطلاعات ثبت شده از شهید را ملاحظه و ذخیره کرد. به گفته آل‌علی، در این قاب، یک مدال افتخار هم وجود دارد که از صحبت مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که قهرمانان اصلی کشور شهدا هستند تهیه شده و تقدیم خانواده شهدا می‌شود.