آنچه باید درباره سهمیه ۲۰ درصدی و قیمت گواهی اسقاط بدانیم

راهنمای کاربردی ثبت‌نام ایران‌خودرو برای مالکان خودرو فرسوده

آنچه باید درباره سهمیه ۲۰ درصدی و قیمت گواهی اسقاط بدانیم

مهلت ثبت‌نام ایران‌خودرو به‌منظور تعویض خودرو فرسوده امشب به پایان می‌رسد. فقط آن‌هایی که دست بجنبانند و در سایت ستاد نوسازی خودرو فرسوده ثبت‌نام کنند شانس باقی‌ماندن در بازی تا روز جمعه دوم شهریور را پیدا می‌کنند.

زمان قرعه‌کشی ایران‌خودرو احتمالاً به نیمه شهریور موکول خواهد شد. سرنوشت ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو در آن روز مشخص می‌شود، اما متقاضیان طرح تعویض خودرو کارکرده اول باید در سامانه nnhk.ir ثبت‌نام کنند تا شانس دریافت یکی از ۲۰ هزار دستگاه سهمیه اختصاص پیدا کرده به طرح تعویض خودرو فرسوده را داشته باشند.

شانس پیروزی در طرح تعویض خودرو فرسوده

ثبت‌نام ایران‌خودرو برای مالکان خودرو فرسوده مانند طرح جوانی جمعیت با سهمیه انجام می‌شود. سهمیه مادران در قرعه‌کشی ایران‌خودرو ۵۰ درصد و سهمیه خودرو فرسوده ۲۰ درصد است. به‌این‌ترتیب از مجموع ۱۲۰ هزار دستگاهی که قرار است توسط ایران‌خودرو تا پایان سال عرضه شود، حدود ۶۰ هزار دستگاه به مادران و ۲۰ هزار دستگاه به مالکان خودرو فرسوده می‌رسد. متقاضیان عادی نیز برای خرید ۳۶ هزار دستگاه در قرعه‌کشی ایران‌خودرو رقابت می‌کنند.

مالکان خودرو فرسوده برای حضور در قرعه‌کشی ایران‌خودرو باید اول به سامانه nnhk.ir بروند و ثبت‌نام کنند. سن فرسودگی خودرو شخصی، شامل سواری استیشن و ون، از نظر قانونی برای خودرو بنزینی، دوگانه‌سوز و دیزلی، ۲۰ سال است. خودرو هیبریدی بعد ۲۵ سال و خودرو برقی بعد ۲۰ سال به سن فرسودگی می‌رسند.

ثبت‌نام ایران‌خودرو برای کسانی امکان‌پذیر است که مالک خودرو فرسوده با تاریخ تولید ۱۳۸۳ و قبل از آن باشند. برآورد‌ها نشان می‌دهد حدود سه میلیون دستگاه خودرو فرسوده در کشور وجود دارد و دور جدید ثبت‌نام ایران‌خودرو نهایتا باعث خواهد شد ۲۰ هزار دستگاه از آن‌ها به خودرو نو تبدیل شوند.

شرایط ثبت‌نام در طرح تعویض خودرو فرسوده

ثبت‌نام ایران‌خودرو برای متقاضیان استفاده از سهمیه تعویض خودرو فرسوده از طریق سایت ستاد نوسازی خودرو‌های فرسوده به نشانی nnhk.ir انجام می‌شود. صاحبان خودرو فرسوده وارد سایت شوند تا اطلاعات شخصی و اطلاعات خودرو فرسوده را ثبت کنند.

ثبت‌نام طرح تعویض خودرو فرسوده، هنوز به پایان نرسیده است. پس از دریافت کد رهگیری باید به سامانه ikcosales.ir برگردید تا مانند بقیه مراحل ثبت‌نام را پشت سر بگذارید. فرم ثبت‌نام شامل اطلاعات هویتی افراد است و متقاضی مجبور است از نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و کد ملی گرفته تا شهر و استان محل تولد اطلاعات را تکمیل کند.

متقاضیان طرح تعویض خودرو فرسوده در مرحله بعد باید وارد سایت ثبت‌نام ایران‌خودرو شده و روی تب «خودروها» کلیک کنند. پس از انتخاب طرح، فهرست خودرو‌های عرضه شده به نمایش درمی‌آید. روی هرکدام کلیک کنید، به صفحه ثبت نهایی سفارش منتقل خواهید شد.

سایت ثبت‌نام ایران‌خودرو از متقاضی طرح تعویض خودرو فرسوده، می‌خواهد چهار مورد را تأیید کند. اول درباره مالکیت خودرو فرسوده است. همچنین باید تأیید کنید شماره موبایل با کد ملی تطابق دارد. تیک اطلاع از مفاد اطلاعیه و مفاد طرح جایگزینی را که بزنید به قسمت اصلی کار می‌رسیم.

متقاضی طرح تعویض خودرو کارکرده حالا باید در کادر مخصوص، شماره VIN خودرو فرسوده را وارد کند. این شناسه روی کارت ماشین و روی بدنه نوشته می‌شود.

بیشتر بدانید| قیمت خودرو اسقاطی باتوجه‌به کیفیت ماشین بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون است. مراکز اسقاط خودرو لاشه ماشین اسقاطی را بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون حساب می‌کنند. اگر خودرو شخصی با سن ۲۰ تا ۲۵ سال شرایط مناسبی داشته باشد، سه گواهی اسقاط دریافت می‌کند که قیمت هر کدام حداقل ۳۵ میلیون است

راهنمای کاربردی ثبت‌نام ایران‌خودرو برای مالکان خودرو فرسودهخودرو فرسوده مدل ۱۳۸۳ و قبل، اگر موتور روشن داشته باشد و راه برود زیاد مشتری دارد ولی قیمت لاشه بالای ۱۵ میلیون نیست

مدل‌های قابل عرضه در طرح تعویض خودرو فرسوده

متقاضی طرح تعویض خودرو فرسوده مانند متقاضیان عادی و طرح جوانی جمعیت اجازه دارد پنج اولویت تعیین کند. می‌توانید اولویت را بر اساس سلیقه بچینید، ولی باتوجه‌به کثرت شرکت‌کنندگان در قرعه‌کشی ایران‌خودرو و نقش شانس در اعلام اسامی برندگان، توصیه می‌شود این مورد را هم مدنظر قرار دهید. تجربه نشان داده خودرو‌هایی که اختلاف قیمت بازار آزاد و کارخانه آن‌ها زیاد است، بیشترین میزان تقاضا را دارند.

رانا پلاس بیشترین شانس پیروزی را خواهد داشت. هایما حتی در عرضه بورسی روی دست ایران‌خودرو می‌ماند. ری‌را خودرو جدیدی است و به همین خاطر شاید متقاضیان احتیاط به خرج بدهند. تارا دستی، سورن پلاس می‌توانند در اولویت‌های بعدی قرار بگیرند، اما شانس متقاضیان محصولی که ایران‌خودرو به نام پژو ۲۰۷ دنده‌ای عرضه می‌کند واقعاً پایین است و احتمالاً رقابتی سخت و نفس‌گیر برای آن شکل خواهد گرفت.

قرعه‌کشی ایران‌خودرو در کل برای فروش ۱۲ مدل شامل تارا اتوماتیک، ری‌را، تارا دستی، سورن پلاس، رانا پلاس، دو مدل پژو ۲۰۷ دستی با موتور TU3 و TU5، هایما S5، هایما ۷7X، هایما S7 پلاس، خودرو برقی لونا و خودرو برقی بستیون انجام می‌شود و متقاضی تعویض خودرو فرسوده باید به انتخاب خود یکی را انتخاب کند.

قیمت خودرو فرسوده و صرفه اقتصادی

مالکان خودرو فرسوده معمولاً پس از ثبت‌نام در سامانه nnhk.ir مدتی نسبتاً طولانی چشم‌انتظار می‌مانند، اما شرکت در قرعه‌کشی ایران‌خودرو این مزیت را دارد که کارتان سریع راه می‌افتد. در حالت عادی حرف از دو سال و سه سال است، ولی کارخانه موظف است تا آخر سال ۱۴۰۳ درخواست‌ها را اجابت کند.

طرح تعویض خودرو فرسوده پارسال هم انجام شد و در آن مالک خودرو فرسوده بعد از قرعه‌کشی و تعیین نوبت حداکثر دو ماه برای تکمیل مراحل اداری اسقاط خودرو فرصت داشت. زمان تحویل در طرح تعویض خودرو فرسوده سه ماه پس از تکمیل وجه اعلام شده است. البته که این موارد را باید در حالت ایده‌آل محاسبه کرد.

طرح تعویض خودرو فرسوده به همین قشنگی اجرا می‌شود؟ قطعاً نه. علاوه بر اینکه محدودیت عرضه ۲۰ هزار دستگاه شانس پیروزی در قرعه‌کشی ایران‌خودرو را پایین می‌آورد، نگرانی‌هایی درباره زمان حساب وکتاب مالی وجود دارد.

مراکز اسقاط خودرو فرسوده بابت تحویل هر دستگاه به مالک گواهی اسقاط خودرو می‌دهند. کاغذی که ارزش مادی دارد و با ارائه آن از قیمت نهایی خودرو جدید کاسته می‌شود و متقاضی باید مابه‌التفاوت هزینه را واریز کند.

خودرو فرسوده مدل ۱۳۸۳ و قبل، اگر موتور روشن داشته باشد و راه برود حسابی تحویلش می‌گیرند. مراکز رسمی اسقاط خودرو به مالک این ماشین، سه گواهی اسقاط با قیمت ۳۵ میلیون تومان تحویل می‌دهند؛ منتها موضوع وقتی پیچیده می‌شود که بدانیم قیمت پراید کارکرده مدل ۸۳ در بازار از ۱۰۰ میلیون به بالاست و اگر ماشین شرایط خوبی داشته باشد، حتی می‌توان آن را ۱۵۰ میلیون تومان فروخت.