طوفان سایبری «چهارشنبه های انتشار»

اقدامات پلیس فتا فارس در راستای پیشگیری از کلاهبرداری در فضای مجازی

طوفان سایبری «چهارشنبه های انتشار»

مرجان دهقانی-«خبرجنوب»/ فضای مجازی و اینترنت در دنیای امروز ما به گونه‌ای نفوذ کرده که نمیتوان زندگی بدون آن را تصور کرد اما اگر با این فضا آشنا نباشیم آسیب‌های متعددی را با خود به دنبال خواهد داشت. در همین فضا مجرمان سایبری با ارسال پیامهایی حاوی لینکهای آلوده به بدافزارهای جاسوسی و مخرب به دنبال سرقت اطلاعات کاربران و کلاهبرداریهای مالی هستند. اگر توجه کنیم هک و فیشینگ، جرم پرتکرار عصر ما شده، عصری که در آن با چند کلیک ساده میتوان هزاران میلیارد پول را جابه‌جا کرد. در همین رابطه رئیس پلیس فتا فارس با بیان اینکه بالا بردن سواد رسانه ای کار خیلی سختی نیست بیان کرد: هر چقدر هم که بخواهیم وارد فضا مجازی نشویم به دلیل استفاده روزانه از ثبت نام مدرسه گرفته تا کارهای بانکی به اجبار نیازمند استفاده از اینترنت هستیم.

سرهنگ امیرحسین سلیمانی افزود: آسیب‌هایی که در این فضا اتفاق میافتد یا پرونده‌هایی که تشکیل میشود چه در بحث جرائم مالی چه کلاهبرداری، چه حوزه‌های اخلاقی اتفاقات ناگوار این فضاست و بعضاً در اثر بی‌دقتی، طمع یا کم توجهی به هشدارهای پلیس است.

وی با ذکر مثالی عنوان کرد: اکثر افراد صفحات اینستاگرام دارند اما دلیلی ندارد که عکسهای خانوادگی و عکسهای خصوصی خود را در معرض دید دیگران قرار دهند تا از این عکسها سوء استفاده شود و پای آبرو و حیثیت افراد به میان بیايد.

رئیس پلیس فتا فارس ادامه داد: یا در موضوعات مالی ارسال لینکهای آلوده باعث کلاهبرداریهای زیادی شده و به همین مناسبت پلیس بارها توصیه کرده که پیام های حاوی لینک های آلوده چه از طرف دوستان و آشنایان و چه از طریق سامانه ثنا یا به بهانه واریز سهام عدالت یا دریافت یارانه معیشتی را به هیچ عنوان باز نکنند. سرهنگ سلیمانی با اشاره به اینکه وقتی پیامک با سرشماره شخصی دریافت می شود حتما باید به آن شک کرد گفت: در واقع این پیام به هیچ عنوان نباید باز شود، چون باز کردن آن لینک، به معنای در دام کلاهبرداران افتادن است یا گوشی تلفن همراه آلوده می شود یا منجر به دسترسی کلاهبرداران به حساب های بانکی می شود یا اینکه پیام هایی را برای مخاطبان ارسال می کند و متاسفانه افراد دیگر را قربانی می کند.

وی تأکید کرد: کاربران به هیچ عنوان فریب جملات و تبلیغات اغواکننده در پیام رسان‌های داخلی را نخورده و به این نکته توجه داشته باشند که اگر قرار است موضوع مهمی مثل سهام عدالت، یارانه و ابلاغ الکترونیک قضائی مطرح شود حتما از طریق منابع معتبر و مهم، پیگیر موضوع بوده و به پیامهای دریافتی از افراد و کانالها و گروههای ناشناس توجه نکنند. رئیس پلیس فتا فارس توصیه کرد: جهت پیشگیری از اینگونه کلاهبرداری‌ها از کلیک بر روی لینک‌های ارسالی چه در قالب پیامک و چه در قالب پیامهای شبکه‌های اجتماعی خودداری کرده و حتما رمز دو مرحله‌ای ورود به پیام رسان‌های خود را فعال نمایند و پیام رسان‌های داخلی را همانند آنتی ویروس‌ها به روز رسانی کنند. سرهنگ سلیمانی در همین رابطه با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه و آگاه سازی شهروندان موضوعی است که نیازمند همکاری اهل رسانه است اظهار داشت: خوشبختانه این تعامل در فارس بین رسانه و پلیس فتا به خوبی اتفاق افتاده است.

پلیس فتا برای پیشگیری از کلاهبرداری در فضای مجازی طرحی به نام «چهارشنبه های انتشار» در دست دارد که از این طریق هشدارهای خود را در فضای مجازی با همکاری اصحاب رسانه، بلاگرها، ادمین ها و فعالین حوزه مجازی انجام می دهد. وی افزود: انجام این طرح در دو ماه بازخوردهای مثبتی به همراه داشته به گونه ای که در خردادماه یازده و در تیرماه ده درصد کاهش جرائم داشته‌ایم. وی دررابطه با چرایی انجام این طرح در روزهای چهارشنبه نیز گفت: بیشترین کلاهبرداری های اینترنتی و مالی آخر هفته اتفاق میافتد، تعطیلی پنج شنبه و جمعه های بانک ها فرصتی است که کلاهبرداران از آن سوء استفاده می کنند.

 سرهنگ سلیمانی با اذعان به اینکه با چهارشنبه های انتشار یک طوفان سایبری برای آگاه سازی شهروندان راه اندازی شده افزود: در این بین 30 میلیون دنبال کننده فضای مجازی هشدارهای پلیس را دریافت می کنند که این کاربران از استان های دیگر نیز مخاطب ما هستند. وی افزود: بنا داریم انجام این طرح را به دو روز در طول هفته برسانیم تا در این فضا در رابطه با موضوعات مختلف اطلاع رسانی انجام دهیم. این مقام سایبری فارس در قسمت دیگری از گفت و گوی خود با بیان اینکه برای خرید به خصوص از مکان های عبوری و دستفروشان دوره گرد و در مسافرت شهروندان خودشان کارت بانکی را از دستگاه پوز عبور دهند و رمز را وارد کنند گفت: از در اختیارقرار دادن کارت و رمز به افراد دیگر خودداری کنیم چه بسا افراد سودجو از این فرصت استفاده و اطلاعات کارت را کپی و حساب شهروندان را خالی کنند. وی  در همین رابطه به دستگیری یک باند اسکیمر اشاره و بیان کرد: این باند تا کنون چهل شاکی داشته و حدود یک میلیارد تومان هم وجوهی بوده که از حساب مردم برداشت کردند هنوز پرونده باز است و احتمال افزایش شکات و افزایش وجوه وجود دارد. کلاهبردان در قالب میوه فروش های دوره گرد و دریافت قبض پارکینگ در سطح شهر اطلاعات کارت را برای اشخاص در استان های دیگر ارسال می کردند و آن فرد برای اینکه رد گم کند در چند استان خرید انجام می داد این افراد در سه استان شناسایی و دستگیر شدند قطعا در استان های دیگر هم مالباخته ها شناسایی خواهند شد. این مقام سایبری گفت: شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک، میتوانند موضوع را از طریق مرکز فوریتهای سایبری به شماره ۰۹۶۳۸۰ یا سایت پلیس فتا به آدرسhttp://fata.gov.ir (بخش گزارشها مردمی) در میان بگذارند تا هم از مشاوره و راهنمایی مرکز بهره‌مند شوند هم اگر اقدام عملی نیاز بود همکاران بنده موارد را پیگیری کنند.